IMPROVEMENT OF THE ENTERPRISE MANAGEMENT SYSTEM IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION BASED ON THE ASSESSMENT OF THE EFFECTIVENESS OF MARKETING ACTIVITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ecovis/2025-3-21

Keywords:

digitalization, management system, effectiveness of marketing activities, ROMI, CLV, BSC, integrated model, analytics, data-driven management

Abstract

The article examines the theoretical, methodical and applied aspects of improving the enterprise management system in the conditions of digitalization based on the assessment of the effectiveness of marketing activities. Attention is focused on the fact that digital transformation fundamentally changes the principles of management, orienting enterprises to the use of analytical platforms, automated data processing systems and dynamic decision-making models. It has been proven that effective management in the conditions of the digital economy is impossible without a comprehensive analysis of marketing information integrated into CRM, ERP, BI and CDP systems. In the research process, system and structural-functional analysis was applied to identify the relationships between the elements of the enterprise's management system, as well as a comparative method for analyzing the Ukrainian and foreign experience of digital transformation of management (using the examples of Amazon, IKEA, Unilever companies). The methods of logical generalization and deduction were also used to build the author's conceptual model of the improved enterprise management system. The author's model of the integrated management system has been developed, which combines analytical, evaluation, strategic, operational and motivational blocks, providing a systematic approach to the management of marketing processes. It is emphasized that the implementation of the model increases the level of digital maturity of the enterprise, contributes to the growth of ROMI and CLV indicators, increases customer loyalty, reduces communication costs and accelerates the entry of innovative products into the market. It has been proven that the use of integrated digital systems allows enterprises to increase the efficiency of management decisions, ensure the transparency of communications and create a flexible system of personnel motivation aimed at achieving marketing goals. The practical significance of the obtained results lies in the possibility of applying the proposed model to optimize the processes of planning, analytics and control at enterprises of various industries operating in the environment of the digital economy.

References

Жегус О. В. Маркетинг можливостей як сучасна концепція розвитку суб’єктів господарювання в умовах глобальних викликів. Бізнес-Інформ. 2023. № 8. C. 300–308.

Остряніна С. В., Бердиченко І. О. Управління маркетинговою діяльністю підприємства в умовах постійно змінного макросередовища. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. Том 31 (70). № 3. С. 184–189.

Родіонов С. О. Інтернет-маркетинг в Україні: сучасні тренди та інструменти. Журнал Стратегічних економічних відносин Київського національного університету технологій та дизайну. 2022. № 3 (8). С. 110–118.

Шпак Н. О., Грабович І. В. Підходи до оцінювання ефективності використання інструментів маркетингу підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2022. Випуск 45. С. 84–90.

Шульга І. В. Інтеграція маркетингових аналітичних систем у процес стратегічного управління підприємством. Наукові записки економічного факультету. 2021. № 27. С. 112–119.

Янчук Т., Паламарчук Т. Цифрова трансформація стратегічного маркетингу в банківському секторі України. Академічні візії. 2025. № 48. URL: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/2270 (дата звернення: 25.10.2025)

Янчук Т., Шарко В. Інформаційно-аналітичні системи як основа ефективності маркетингової діяльності в кризових умовах. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. 2025. № 45. URL: https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/1722 (дата звернення: 20.10.2025)

Digital 2024 Ukraine Report. DataReportal. URL: https://datareportal.com/reports/digital-2024-ukraine (дата звернення: 10.10.2025)

Zhehus O. V. (2023). Marketynh mozhlyvostei yak suchasna kontseptsiia rozvytku sub’iektiv hospodariuvannia v umovakh hlobalnykh vyklykiv [Marketing opportunities as a modern concept of business entities development in the context of global challenges]. Biznes-Inform, no. 8, pp. 300–308.

Ostrianina S. V., Berdychenko I. O. (2020). Upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu pidpryiemstva v umovakh postiino zminnoho makroseredovyshcha [Management of enterprise marketing activity in a constantly changing macroenvironment]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Ekonomika i upravlinnia, vol. 31 (70), no. 3, pp. 184–189.

Rodionov S. O. (2022). Internet-marketynh v Ukraini: suchasni trendy ta instrumenty [Internet marketing in Ukraine: modern trends and tools]. Zhurnal Stratehichnykh ekonomichnykh vidnosyn Kyivskoho natsionalnoho universytetu tekhnolohii ta dyzainu, no. 3 (8), pp. 110–118.

Shpak N. O., Hrabovych I. V. (2022). Pidkhody do otsiniuvannia efektyvnosti vykorystannia instrumentiv marketynhu pidpryiemstv [Approaches to assessing the effectiveness of using marketing tools of enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, iss. 45, pp. 84–90.

Shulha I. V. (2021). Intehratsiia marketynhovykh analitychnykh system u protses stratehichnoho upravlinnia pidpryiemstvom [Integration of marketing analytical systems into the process of strategic enterprise management]. Naukovi zapysky ekonomichnoho fakultetu, no. 27, pp. 112–119.

Yanchuk T., Palamarchuk T. (2025). Tsyfrova transformatsiia stratehichnoho marketynhu v bankivskomu sektori Ukrainy [Digital transformation of strategic marketing in the banking sector of Ukraine]. Akademichni vizii, (48). Available at: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/2270

Yanchuk T., Sharko V. (2025). Informatsiino-analitychni systemy yak osnova efektyvnosti marketynhovoi diialnosti v kryzovykh umovakh [Information-analytical systems as the basis of marketing efficiency in crisis conditions]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava, (45). Available at: https://nzlubp.org.ua/index.php/journal/article/view/1722

Digital 2024 Ukraine Report. DataReportal. Available at: https://datareportal.com/reports/digital-2024-ukraine

Published

2025-11-28

How to Cite

Yanchuk, T., & Sirokha, B. (2025). IMPROVEMENT OF THE ENTERPRISE MANAGEMENT SYSTEM IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION BASED ON THE ASSESSMENT OF THE EFFECTIVENESS OF MARKETING ACTIVITIES. Scientific Journal of Yuriy Fedkovich Chernivtsi National University. Economics, (3), 145–150. https://doi.org/10.32782/ecovis/2025-3-21