СЕГМЕНТНИЙ АНАЛІЗ РИНКУ PL-ОПЕРАТОРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ecovis/2025-3-11Ключові слова:
сегментний аналіз, ринок PL-операторів, логістичний аутсорсинг, фулфілмент, ланцюг постачання, AI, блокчейн, «зелена логістика»Анотація
У статті здійснено аналіз сегментної структури глобального ринку логістичних послуг за моделями PL-операторів. Поглиблено проведено аналіз сегменту 4PL -операторів. Розкрито сутність 4PL логістичного аутсорсингу, що включає стратегічне управлінця логістичними процесами на всіх етапах ланцюга постачання та координацію діяльності 3PL-компаній, що надають послуги транспортування, збереження й постачанняв. Визначено, що розвиток сегменту 4PL операторів є реакцією на потребу бізнесу в комплексних рішеннях, а не лише виявом технологічної еволюції. Окреслено глобальні перспективи переходу до 5PL-моделі логістичного аутсорсингу, що базується на цифровізації, фулфілменті та екосистемному підході. Встановлено, що в Україні ринок логістичних послуг загалом та сегмент 4PL зокрема перебувають на етапі становлення та потребують інституціоналізації.
Посилання
Аналіз ринку логістики в Україні у 2024 році. URL: https://vlp.com.ua/node/17074
Бовш Л., Комарніцький І., Приходько К. Фулфілмент цифрового маркетингу у ресторанному бізнесі. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2022. Т. 5, № 1. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.1.2022.260872
Гринчак Н. А. Статистичне оцінювання національного ринку логістичних послуг: дис. … канд. екон. наук: 08.00.10 / Н. А. Гринчак. Київ, 2021. 256 с. URL: http://nasoa.edu.ua/wp-content/uploads/zah/hrynchak_dis.pdf
Гірна О. Б., Кобилюх О. Я. Фулфілмент: теоретичні та прикладні аспекти. Приазовський економічний вісник. 2021. Вип. 5(28). DOI: https://doi.org/10.32840/2522-4263/2021-5-8
Кубліцька О. Ринок електронної комерції в Україні: сучасний стан та тенденції повоєнного відновлення. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2023. № 3 (35). С. 98–108. URL: http://global-national.in.ua/issue-19-2017/27-vipusk-19-zhovten-2017-r/3429-shaleva-o-i-fulfilment-v-logistichnij-infrastrukturi-vitchiznyanoji-internet-torgivli
Кукоба О. В., Хмолюк М. В. Надважливість розвитку фулфілмент-сервісу в Україні. Економіка та суспільство. 2024. № 63. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-82
Мариняк А. Економічні, екологічні, маркетингові і логістичні ефекти інтелектуального капіталу в результаті імплементації “зелених” ланцюгів поставок. Вісник НУ «Львівська політехніка». 2017. № 863. С. 127–137. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10231245
Решетнікова О. В., Даниленко В. І., Боровик Т. В. Роль логістичного менеджменту та маркетингу у сфері надання логістичних послуг. Економічний простір. 2020. № 156. С. 151–154. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0488/2023-3-35
Свічинський С. В. Огляд можливостей сучасних постачальників транспортно-логістичних послуг в інтегрованих транспортних системах. Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті. 2023. № 1 (20). С. 239–247. URL: https://www.iris.unina.it/handle/11588/369134
Шкорина І.І. Маркетингова стратегія розвитку логістичних послуг в глобальному економічному просторі. Актуальні проблеми економіки. 2023. № 2. С. 60–74. URL: http://nasoa.edu.ua/wp-content/uploads/zah/hrynchak_dis.pdf
Шалева О. І. Фулфілмент у логістичній інфраструктурі вітчизняної інтернет-торгівлі. Наукові праці Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. 2017. Вип. 19. С. 296–301. URL: http://global-national.in.ua/issue-19-2017/27-vipusk-19-zhovten-2017-r/3429-shaleva-o-i-fulfilment-v-logistichnij-infrastrukturi-vitchiznyanoji-internet-torgivli
Emmons J. What Happens when Amazon Comes to Town?: Environmental Impacts, Local Economies, and Resistance in Inland Southern California. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv16zjhcj.18
Gui P., Na S. Empirical Study on the Application of Activity-Based Cost Model in Marine Third-Party Logistics Cost Management. Journal of Coastal Research. 2019. Special Issue № 98. P. 195–198. URL: https://meridian.allenpress.com/jcr/article/98/SI/195/426986/Empirical-Study-on-the-Application-of-Activity
Lieb R., Lieb K. 3PL CEO Perspectives on the Current Status and Future Prospects of the Third-party Logistics Industry in North America: The 2014 Survey. Transportation Journal. 2016. Vol. 55, № 1. P. 78–92. URL: https://www.jstor.org/stable/10.5325/transportationj.50.3.0291
Praveena J., Devi M. Multi-Criteria Decision Making in Selection of Seventh Party Logistics Using AHP. International Advanced Research Journal in Science, Engineering and Technology. 2020. URL: https://iarjset.com/wp-content/uploads/2020/03/IARJSET.2020.7302.pdf
Castellanos Ramírez A. International commercial logistics. 1st ed. Editorial Universidad del Norte, 2021. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2fq54bw
Esposito E., Passaro R. The evolution of supply chain relationships: An interpretative framework based on the Italian inter-industry experience. Journal of Purchasing and Supply Management. 2009. Vol. 15(2). P. 114–126. URL: https://www.iris.unina.it/handle/11588/369134
Tao Y., Peng Chew E. A column generation approach for the route planning problem in fourth party logistics. The Journal of the Operational Research Society. 2017. Vol. 68, № 2. P. 165–181. URL: https://www.jstor.org/stable/10.5325/transportationj.50.3.0291
Waters D. Global Logistics And Distribution Planning. Strategies for Management. London: Taylor and Francis, 2018. 416 p. URL: https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.1201/9780203753149/global-logistics-distribution-planning-donald-waters
Wang J.-J., Wang M.-M., Liu F. Multistakeholder Strategic Third-Party Logistics Provider Selection. Transportation Journal. 2015. Vol. 54, № 3. P. 312–338. URL: https://scholarlypublishingcollective.org/psup/transportation-journal/article/54/3/312/289298/Multistakeholder-Strategic-Third-Party-Logistics
Як змінилася електронна комерція у 2022. Європейська Бізнес Асоціація. 2023. URL: https://link.springer.com/article/10.1057/s41274-016-0024-3
Bovsh, L., Komarnytskyi, I., & Prykhodko, K. (2022). Fulfilment tsyfrovoho marketynhu u restorannomu biznesi [Digital marketing fulfillment in the restaurant business]. Restorannyi i hotelnyi konsaltynh. Innovatsii, no. 5(1). DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.5.1.2022.260872
Castellanos Ramírez, A. (2021). International commercial logistics. Editorial Universidad del Norte. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2fq54bw
Emmons, J. (2020). What happens when Amazon comes to town?: Environmental impacts, local economies, and resistance in Inland Southern California. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv16zjhcj.18
Esposito, E., & Passaro, R. (2009). The evolution of supply chain relationships: An interpretative framework based on the Italian inter-industry experience. Journal of Purchasing and Supply Management, 15(2), pp. 114–126. Available at: https://www.iris.unina.it/handle/11588/369134
Gui, P., & Na, S. (2019). Empirical study on the application of activity-based cost model in marine third-party logistics cost management. Journal of Coastal Research, is. 98, pp. 195–198. Available at: https://meridian.allenpress.com/jcr/article/98/SI/195/426986/Empirical-Study-on-the-Application-of-Activity
Hrynchak, N. A. (2021). Statystychne otsiniuvannia natsionalnoho rynku lohistychnykh posluh [Statistical assessment of the national logistics services market]. (PhD Thesis). Kyiv. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/159-22
Hirna, O. B., & Kobyliukh, O. Ya. (2021). Fulfilment: teoretychni ta prykladni aspekty [Fulfillment: theoretical and applied aspects]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk, is. 5(28). DOI: https://doi.org/10.32840/2522-4263/2021-5-8
Impulse Consulting. (2024). Analiz rynku lohistyky v Ukraini u 2024 rotsi [Analysis of the logistics market in Ukraine in 2024]. Available at: https://vlp.com.ua/node/17074
Kublytska, O. (2023). Rynok elektronnoi komertsii v Ukraini: suchasnyi stan ta tendentsii povoiannoho vidnovlennia [E-commerce market in Ukraine: current state and post-war recovery trends]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia, no. 3(35), pp. 98–108. Available at: http://global-national.in.ua/issue-19-2017/27-vipusk-19-zhovten-2017-r/3429-shaleva-o-i-fulfilment-v-logistichnij-infrastrukturi-vitchiznyanoji-internet-torgivli
Kukoba, O. V., & Khmoliuk, M. V. (2024). Nadvazhlyvist rozvytku fulfilment-servisu v Ukraini [The critical importance of fulfillment service development in Ukraine]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 63. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-63-82
Lieb, R., & Lieb, K. (2016). 3PL CEO perspectives on the current status and future prospects of the third-party logistics industry in North America: The 2014 survey. Transportation Journal, 55(1), pp. 78–92. Available at: https://www.jstor.org/stable/10.5325/transportationj.50.3.0291
Maryniak, A. (2017). Ekonomichni, ekolohichni, marketynhovi i lohistychni efekty intelektualnoho kapitalu v rezultati implementatsii 'zelenykh' lantsiuhiv postavok [Economic, ecological, marketing and logistics effects of intellectual capital from the implementation of green supply chains]. Visnyk NU 'Lvivska politekhnika', no. 863, pp. 127–137. Available at: https://vlp.com.ua/node/17074. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10231245
Praveena, J., & Devi, M. (2020). Multi-criteria decision making in selection of seventh party logistics using AHP. International Advanced Research Journal in Science, Engineering and Technology. Available at: https://iarjset.com/wp-content/uploads/2020/03/IARJSET.2020.7302.pdf
Reshetnikova, O. V., Danylenko, V. I., & Borovyk, T. V. (2020). Rol lohistychnoho menedzhmentu ta marketynhu u sferi nadannia lohistychnykh posluh [The role of logistics management and marketing in the provision of logistics services]. Ekonomichnyi prostir, no. 156, pp. 151–154. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0488/2023-3-35
Shaleva, O. I. (2017). Fulfilment u lohistychnii infrastrukturi vitchyznianoi internet-torhivli [Fulfillment in the logistics infrastructure of domestic e-commerce]. Naukovyi visnyk MNU imeni V. O. Sukhomlynskoho, is. 19, pp. 296–301. Available at: http://global-national.in.ua/issue-19-2017/27-vipusk-19-zhovten-2017-r/3429-shaleva-o-i-fulfilment-v-logistichnij-infrastrukturi-vitchiznyanoji-internet-torgivli
Shkorina, I. I. (2023). Marketynhova stratehiia rozvytku lohistychnykh posluh v hlobalnomu ekonomichnomu prostori [Marketing strategy for the development of logistics services in the global economic space]. Aktualni problemy ekonomiky, no. 2, pp. 60–74. Available at: http://nasoa.edu.ua/wp-content/uploads/zah/hrynchak_dis.pdf
Svichynskyi, S. V. (2023). Ohliad mozhlyvostei suchasnykh postachalnykiv transportno-lohistychnykh posluh v intehrovanykh transportnykh systemakh [Overview of modern transport logistics providers in integrated transport systems]. Suchasni tekhnolohii v mashynobuduvanni ta transporti, no. 1(20), pp. 239–247. Available at: https://www.iris.unina.it/handle/11588/369134
Tao, Y., & Peng Chew, E. (2017). A column generation approach for the route planning problem in fourth party logistics. The Journal of the Operational Research Society, 68(2), pp. 165–181. Available at: https://www.jstor.org/stable/10.5325/transportationj.50.3.0291
Waters, D. (2018). Global logistics and distribution planning: Strategies for management. London: Taylor and Francis. Available at: https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.1201/9780203753149/global-logistics-distribution-planning-donald-waters
Wang, J.-J., Wang, M.-M., & Liu, F. (2015). Multistakeholder strategic third-party logistics provider selection. Transportation Journal, 54(3), pp. 312–338. Available at: https://scholarlypublishingcollective.org/psup/transportation-journal/article/54/3/312/289298/Multistakeholder-Strategic-Third-Party-Logistics
Yevropeiska Biznes Asotsiatsiia. (2023). Yak zminylasia elektronna komertsiia u 2022 rotsi [How e-commerce changed in 2022]. Available at: https://link.springer.com/article/10.1057/s41274-016-0024-3


