НАПРЯМИ АДАПТАЦІЇ МАРКЕТИНГОВИХ ПРАКТИК СТАЛОГО СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ (ДОСВІД МАЛОПОЛЬСЬКОГО ВОЄВОДСТВА ПОЛЬЩІ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/ecovis/2025-2-11Ключові слова:
соціально-економічний розвиток, сталий розвиток, брендинг регіону, конкурентоспроможність регіонів, маркетинг територій, геомаркетинг, регіональна стратегіяАнотація
Стаття присвячена аналізу та адаптації маркетингових практик сталого соціально-економічного розвитку на прикладі Малопольського воєводства Польщі. Розглянуто ключові інструменти територіального маркетингу, зокрема брендинг регіону, розвиток нічної економіки, просування культурної спадщини та геомаркетинг. Акцентовано на комплексності підходу, що поєднує економічні, соціальні та культурні аспекти, сприяючи підвищенню конкурентоспроможності регіону. Показано, що маркетингові практики використовуються не лише для залучення інвестицій і туристів, але й для формування позитивного іміджу, стимулювання креативних індустрій та забезпечення соціальної згуртованості. Окрему увагу приділено інноваційним технологіям управління, зокрема геоінформаційній системі «Малопольська карта», яка інтегрує просторові дані для підтримки стратегічного планування. Обґрунтовано доцільність адаптації досвіду Малопольщі для Чернівецької області, враховуючи спільні географічні та соціально-економічні характеристики. Визначено, що застосування маркетингових інструментів у регіональному управлінні, які апробовані в практиці Малопольського воєводства, може стати основою для відновлення регіонів України в умовах воєнних і поствоєнних викликів.
Посилання
Баранюк Д., Коломицева О. Методики маркетингової оцінки туристичних дестинацій. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2022. Вип. 66. С. 57–62.
Буднікевич І. Муніципальний маркетинг: теорія, методологія, практика. Чернівці : Чернівецький національний університет, 2012. 645 с.
Вахович І. М. Фінансова політика сталого розвитку регіону: методологія формування та механізми реалізації. Монографія. Луцьк : «Надстир’я», 2007. 493 с.
Гавриш І. І. Формування та розвиток привабливості регіонів України: маркетинговий підхід : дис. ... канд. екон. наук: 08.00.05. Івано-Франківськ, 2018. 269 с.
Данилишин Б. М., Чернюк Л. Г., Фащевський М. І. Просторова організація продуктивних сил України: мезо- та мікрорегіональний рівень. Вінниця : Книга-Вега, 2007. 572 с.
Друзюк Я. Хто такий нічний мер і що він робить? Пояснюють нічні амбасадори Лондона, Будапешта та Вільнюса. URL: https://www.village.com.ua/village/city/city-lection/291933-hto-takiy-nichniy-mer-i-scho-vin-robit-poyasnyuyut-nichni-ambasadori-londona-budapeshta-ta-vilnyusa
Павліха Н. В., Войчук М. В. Концептуальні засади управління сталим розвитком міста в умовах європейської інтеграції та реалізації реформи децентралізації. Регіональна економіка. 2018. №3. C. 29-35.
About The Night Mayor Of Amsterdam. URL: https://nachtburgemeester.amsterdam/English
City Helpersi i gospodarka nocy w centrum uwagi, czyli sezon turystyczny w Krakowie. URL: https://krakow.pl/aktualnosci/296748,31,komunikat,city_helpersi_i_gospodarka_nocy_w_centrum_uwagi__czyli_sezon_turystyczny_w_krakowie.html
Daly H. E. Steady-State Economics: Second Edition with New Essays. Washington, DC: Island Press, 1991. 302 p.
Elkington, J. Cannibals with Forks: The Triple Bottom Line of 21st Century Business. Oxford: Capstone Publishing, 1997. 424 р.
Florek M. Marketing terytorialny. Studia przypadków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2008.
Florek M. Kapitał marki miasta zorientowany na konsumenta: źródła i pomiar, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2014.
Florek, M., Proszowska-Sala A. Promocja miast: Nowa Perspektywa. Warszawa: Ströer. 2010.
Glińska E. Budowanie marki miasta – koncepcje, warunki, modele, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016.
Hassib R., Ibtissem S. Territorial marketing: A tool for developing the attractiveness of territories. Az itu journal of the faculty of architecture. 2018. 15(3). P. 61–69.
Kotler Ph., Haider D., Rein I. Marketing Places. Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities, States, and Nations. Maxwell Macmillan Int, New York, 1993. 388 p.
Kotler Ph., Lee N. Marketing in the Public Sector: A Roadmap for Improved Performance. Wharton School Pub, 2006. 332 p.
Kowalik I. Orientacja rynkowa w polskim samorządzie terytorialnym, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa, 2011.
Kraków’s Night Commission After One Year: 19 Resolutions, Good Practices, and Compromises. URL: https://krakow.pl/krakow_open_city/news/297621,245,komunikat,krakow_s_night_commission_after_one_year__19_resolutions__good_practices__and_compromises.html
Małopolska wobec wyzwań rozwojowych. URL: https://www.malopolska.pl/aktualnosci/rozwoj-regionalny/z-pracy-powstales-pracy-i-nauce-sluzysz
Mika, M.; Kurek, W. Ocena i perspektywy rozwoju Krakowa jako o´srodka turystycznego. In Kraków Jako O´srodek Turystyczny; Mika, M., Ed.; Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ: Kraków, Poland, 2011; pp. 291–304.
Program strategiczny "Marketing Terytorialny – Małopolska 2030". URL: https://www.malopolska.pl/_userfiles/uploads/Redakcja/Marketing%202030/zal.%20uchwa%C5%82a%20624_25%20-%20Marketing%20Terytorialny%20Ma%C5%82opolska%202030.pdf
Rudolf W. Marketing terytorialny w ujęciu relacyjnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016.
Rudolf W. Partnerstwo podstawą marketingu region. Marketing w realiach współczesnego rynku. Strategie i działania marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2010.
SPIN – Małopolskie Centra Transferu Wiedzy. URL: https://www.spin.malopolska.pl/
SPIN. O projekcie. URL: https://www.spin.malopolska.pl/projekt
Szromnik A. Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Kraków: Oficyna, 2012.
Baraniuk D., Kolomytseva O. (2022). Metodyky marketynhovoi otsinky turystychnykh destynatsii [Methods of marketing evaluation of tourist destinations]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, 66, 57–62.
Budnikevych I. (2012). Munitsypalnyi marketynh: teoriia, metodolohiia, praktyka [Municipal marketing: theory, methodology, practice]. Chernivtsi : Chernivetskyi natsionalnyi universytet, 645 s.
Vakhovych I. M. (2007). Finansova polityka staloho rozvytku rehionu: metodolohiia formuvannia ta mekhanizmy realizatsii. Monohrafiia [Financial policy of sustainable development of the region: methodology of formation and mechanisms of implementation]. Lutsk : «Nadstyria», 493 s.
Havrysh I. I. (2018). Formuvannia ta rozvytok pryvablyvosti rehioniv Ukrainy: marketynhovyi pidkhid :dys. ... kand. ekon. nauk: 08.00.05 [Formation and development of the attractiveness of regions of Ukraine: marketing approach: dissertation ... candidate of economic sciences: 08.00.05]. Ivano-Frankivsk, 269 s.
Danylyshyn B. M., Cherniuk L. H., Fashchevskyi M. I. (2007). Prostorova orhanizatsiia produktyvnykh syl Ukrainy: mezo- ta mikrorehionalnyi riven [Spatial organization of productive forces of Ukraine: meso- and microregional level]. Vinnytsia : Knyha-Veha, 572 s.
Druziuk Ya. Khto takyi nichnyi mer i shcho vin robyt? Poiasniuiut nichni ambasadory Londona, Budapeshta ta Vilniusa [Who is a night mayor and what does he do? Night ambassadors of London, Budapest and Vilnius explain]. Available at: https://www.village.com.ua/village/city/city-lection/291933-hto-takiy-nichniy-mer-i-scho-vin-robit-poyasnyuyut-nichni-ambasadori-londona-budapeshta-ta-vilnyusa
Pavlikha N. V., Voichuk M. V. (2018). Kontseptualni zasady upravlinnia stalym rozvytkom mista v umovakh yevropeiskoi intehratsii ta realizatsii reformy detsentralizatsii [Conceptual principles of sustainable city development management in the context of European integration and implementation of decentralization reform]. Rehionalna ekonomika, 3, 29–35.
About The Night Mayor Of Amsterdam. Available at: https://nachtburgemeester.amsterdam/English
City Helpersi i gospodarka nocy w centrum uwagi, czyli sezon turystyczny w Krakowie. Available at: https://krakow.pl/aktualnosci/296748,31,komunikat,city_helpersi_i_gospodarka_nocy_w_centrum_uwagi__czyli_sezon_turystyczny_w_krakowie.html
Daly H. E. (1991). Steady-State Economics: Second Edition with New Essays. Washington, DC: Island Press, 302 p.
Elkington, J. (1997). Cannibals with Forks: The Triple Bottom Line of 21st Century Business. Oxford: Capstone Publishing, 424 р.
Florek M. (2008). Marketing terytorialny. Studia przypadków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Florek M. (2014). Kapitał marki miasta zorientowany na konsumenta: źródła i pomiar, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
Florek, M., Proszowska-Sala A. (2010). Promocja miast: Nowa Perspektywa. Warszawa: Ströer.
Glińska E. (2016). Budowanie marki miasta – koncepcje, warunki, modele, Wolters Kluwer, Warszawa.
Hassib R., Ibtissem S. (2018). Territorial marketing: A tool for developing the attractiveness of territories. Az itu journal of the faculty of architecture. No. 15(3). P. 61–69.
Kotler Ph., Haider D., Rein I. (1993). Marketing Places. Attracting Investment, Industry and Tourism to Cities, States, and Nations. Maxwell Macmillan Int, New York, 388 p.
Kotler Ph., Lee N. (2006). Marketing in the Public Sector: A Roadmap for Improved Performance. Wharton School Pub, 332 p.
Kowalik I. (2011). Orientacja rynkowa w polskim samorządzie terytorialnym, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
Kraków’s Night Commission After One Year: 19 Resolutions, Good Practices, and Compromises. Available at: https://krakow.pl/krakow_open_city/news/297621,245,komunikat,krakow_s_night_commission_after_one_year__19_resolutions__good_practices__and_compromises.html
Małopolska wobec wyzwań rozwojowych. Available at: https://www.malopolska.pl/aktualnosci/rozwoj-regionalny/z-pracy-powstales-pracy-i-nauce-sluzysz
Mika, M.; Kurek, W. Ocena i perspektywy rozwoju Krakowa jako o´srodka turystycznego. In Kraków Jako O´srodek Turystyczny; Mika, M., Ed.; Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ: Kraków, Poland, 2011; pp. 291–304.
Program strategiczny "Marketing Terytorialny – Małopolska 2030". Available at: https://www.malopolska.pl/_userfiles/uploads/Redakcja/Marketing%202030/zal.%20uchwa%C5%82a%20624_25%20-%20Marketing%20Terytorialny%20Ma%C5%82opolska%202030.pdf
Rudolf W. Marketing terytorialny w ujęciu relacyjnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016.
Rudolf W. Partnerstwo podstawą marketingu region. Marketing w realiach współczesnego rynku. Strategie i działania marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2010.
SPIN – Małopolskie Centra Transferu Wiedzy. Available at: https://www.spin.malopolska.pl/
SPIN. O projekcie. Available at: https://www.spin.malopolska.pl/projekt
Szromnik A. Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Kraków: Oficyna, 2012.


