КРЕАТИВНІ РІШЕННЯ В ЕТИЦІ БІЗНЕСУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ecovis/2024-2-7

Ключові слова:

етика бізнесу, креативність, етичне лідерство, корпоративна відповідальність, інновації, сталий розвиток, соціальна довіра, цифрова етика

Анотація

У дослідженні розглядається креативність як ключовий чинник формування сучасної етики управління бізнесом, що набуває особливого значення в умовах глибоких економічних і соціальних змін. У контексті посилення вимог до корпоративної відповідальності та фокусу на сталий розвиток підкреслюється доцільність впровадження творчого мислення в етичні стратегії компаній. Наголошується, що класичні етичні моделі, хоча й залишаються важливими, не завжди забезпечують достатню гнучкість для вирішення складних моральних дилем, зумовлених викликами цифровізації, глобалізації та підвищеної суспільної активності. На прикладі сучасних бізнес-практик доводиться, що креативні підходи до етичних рішень не суперечать загальнолюдським моральним принципам, а навпаки ̶ посилюють їх практичну реалізацію в умовах складної ринкової взаємодії. Розглянуто новітні концепції впровадження етичної інноваційності, зокрема моделі, орієнтовані на дизайн етичних рішень і відкритість управлінських платформ. Окрему увагу приділено особливостям українського бізнес-контексту, де креативна етика набуває особливої ваги як інструмент реагування на воєнні виклики, кризу довіри та переосмислення соціальної ролі бізнесу. Доведено, що креативність в етичному управлінні є не лише адаптивним механізмом, а й рушієм трансформації ціннісних орієнтирів сучасного підприємництва.

Посилання

Капустін Б. І. Бізнес-етика: класичні концепції та сучасні виклики Етика та економіка. 2020. № 2 (18). С. 45–52.

Velasquez, M. (2012) Business Ethics: Concepts and Cases. 7th edition. Upper Saddle River, NJ : Pearson Education, 416 р.

Freeman, R. E. (2010) Strategic Management: A Stakeholder Approach. Cambridge : Cambridge University Press, 292 р.

Hofstede, G. J., Minkov, M. (2010) Cultures and Organizations: Software of the Mind. New York : McGraw‑Hill, 561 р.

Brown, T., Wyatt, J. Design Thinking for Social Innovation. Stanford Social Innovation Review. 2010. Winter. рр. 30–35.

Floridi, L. Translating Principles into Practices of Digital Ethics: Five Risks of Being Unethica. Philosophy & Technology. 2019. Vol. 32. pp. 185–193.

Герасимчук Н. А. Етичне лідерство в умовах суспільних трансформацій: український вимір. Вісник ЖДУ ім. І. Франка. Економічні науки. 2023. № 1(107). С. 112–118.

Crane, A., & Matten, D. (2016) Business Ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization. 4th edition. Oxford : Oxford University Press. 632 р. URL: https://global.oup.com/academic/product/business-ethics-9780199697311(accessed May 7, 2024)

Freeman, R. E., Martin, K., & Parmar, B. The Power of And: Responsible Business Without Trade‑Offs. New York : Columbia University Press, 2020. 208 р. (in USA)

Bicchieri, C. The Grammar of Society: The Nature and Dynamics of Social Norms. Cambridge University Press, 2006. 278 р. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO97805116160379 (accessed May 7, 2024)

Choi, J. N., Tu, Y., Lu, X., & Guo, W. Ethical Leadership and Team‑Level Creativity: Mediation of Psychological Safety Climate and Moderation of Supervisor Support for Creativity. Journal of Business Ethics. 2019. Vol. 159, № 2. pp. 551–565. DOI: https://doi.org/ 10.1007/s10551-018-3839-9 (accessed May 7, 2024)

Goncalo, J. A., Chatman, J. A., Duguid, M. M., & Kennedy, J. A. Creativity from Constraint? How Political Correctness Influences Creativity in Mixed‑Sex Work Groups. Administrative Science Quarterly. 2014. Vol. 59, № 4. pp. 602–629. Avaіlable at: https://hdl.handle.net/1813/75434 (accessed May 18, 2024)

Капранова Л. Г. Креативність мислення як запорука прийняття нестандартних бізнес-рішень. Вісник Приазовського державного технічного університету. Серія "Економічні науки". 2023. № 1(38). С. 106–111. DOI: https://doi.org/.31498/2225-6725.1(38).2023.294570 (дата звернення: 18.05. 2024)

Когут М., Стеців І., Содома Р. Професійна етика в маркетингу та етикет сучасного бізнесу, як запорука економічної безпеки підприємства. Економіка та суспільство. 2024. № 68. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-75 (дата звернення: 18.05. 2024)

Романюк М., Романюк Т. Соціальна відповідальність в Україні: публічний та корпоративний аспекти. Актуальні проблеми розвитку регіональної економіки. 2023. Т. 2, № 19. С. 271–279. DOI: https://doi.org/10.15330/apred.2.19.271‑27(дата звернення: 18.05. 2024)

Собко О. Соціальна відповідальність бізнесу та розвиток підприємництва в Україні під час війни. European Scientific Journal of Economic and Financial Innovations. 2024. Т. 1, 1(13). С. 308–317. DOI: https://doi.org/10.32750/2024‑0130 (дата звернення: 18.05. 2024)

Каптейн М. Етична організація: робити правильні речі правильно. Нью-Йорк: Routledge, 2020. 245 р. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429282490 (accessed May 7, 2024).

Пономаренко В. Етика управління в кризових умовах: адаптація західних моделей до українського національного контексту. Економіка і суспільство. 2024. № 3(45). С. 98–107.

Hofman, G. Towards a Practical Ethics of Generative AI in Creative Production Processes. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.2412.03579 (accessed May 7, 2024).

Correll, M. (2019). Ethical dimensions of visualization research. In Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, pp. 1–13. ACM. DOI: https://doi.org/10.1145/3290605.3300418 (accessed May 7, 2024)

Kapustin, B. I. (2020). Biznes-etyka: klasychni kontseptsii ta suchasni vyklyky [Business Ethics: Classic Concepts and Modern Challenges]. Etyka ta ekonomika – Ethics and economics, no. (2)18, p. 45–52.

Velasquez, M. G. (2012). Business Ethics: Concepts and Cases (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.

Freeman, R. E. (2010). Strategic Management: A Stakeholder Approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind. New York: McGraw-Hill.

Brown, T., & Wyatt, J. (2010). Design Thinking for Social Innovation. Stanford Social Innovation Review, Winter, pp. 30–35.

Floridi, L. (2019). Translating Principles into Practices of Digital Ethics: Five Risks of Being Unethical. Philosophy & Technology, vol. 32, pp. 185–193.

Herasymchuk, N. A. (2023). Etychne liderstvo v umovakh suspilʹnykh transformatsii: ukrainsʹkyi vymir [Ethical leadership in the context of social transformations: the Ukrainian dimension]. Visnyk ZhDU im. I. Franka. Ekonomichni nauky – Journal of Zhytomyr Ivan Franko State University. Economics Sciences, no. (1)107, p. 112–118.

Crane, A., & Matten, D. (2016). Business Ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization (4th ed.). Oxford: Oxford University Press. Service document Available at: https://global.oup.com/academic/product/business-ethics-9780199697311 (accessed May 7, 2024)

Freeman, R. E., Martin, K., & Parmar, B. (2020). The Power of And: Responsible Business Without Trade-Offs. New York: Columbia University Press.

Bicchieri, C. (2006). The Grammar of Society: The Nature and Dynamics of Social Norms. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO97805116160379 (accessed May 7, 2024)

Choi, J. N., Tu, Y., Lu, X., & Guo, W. (2019). Ethical Leadership and Team-Level Creativity: Mediation of Psychological Safety Climate and Moderation of Supervisor Support for Creativity. Journal of Business Ethics, no 159(2), р. 551–565. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-018-3839-9 (accessed May 7, 2024)

Goncalo, J. A., Chatman, J. A., Duguid, M. M., & Kennedy, J. A. (2014). Creativity from Constraint? How Political Correctness Influences Creativity in Mixed-Sex Work Groups. Administrative Science Quarterly, no 59(4), p. 602–629. Avaіlable at: https://hdl.handle.net/1813/75434 (accessed May 18, 2024)

Kapranova, L. H. (2023). Kreatyvnist myslennia yak zaporuka pryiniattia nestandartnykh biznes-rishenʹ [Creativity of thinking as a key to making non-standard business decisions]. Visnyk Priazovsʹkoho derzhavnoho tekhnichnoho universytetu. Seriia “Ekonomichni nauky” – Reporter of the Priazovskyi State Technical University. Section: Economic Sciences, no 1(38), p. 106–111. DOI: https://doi.org/10.31498/2225-6725.1(38).2023.294570 (accessed May 18, 2024)

Kohut, M., Stetsiv, I., & Sodoma, R. (2024). Profesiina etyka v marketynhu ta etyket suchasnoho biznesu, yak zaporuka ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstva [Professional ethics in marketing and modern business etiquette as a guarantee of the economic security of the enterprise]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, no 68. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-75 (accessed May 18, 2024)

Romaniuk, M., & Romaniuk, T. (2023). Sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ v Ukraini: publichnyi ta korporatyvnyi aspekty [Social responsibility in ukraine: public and corporate aspects]. Actual Problems of Regional Economy Development, no. 2(19), р. 271–279. DOI: https://doi.org/10.15330/apred.2.19.271-279 (accessed May 18, 2024)

Sobko, O. (2024). Sotsialʹna vidpovidalʹnistʹ biznesu ta rozvytok pidpryiemnytstva v Ukraini pid chas viiny [Social responsibility of business and development of entrepreneurship in Ukraine during the war]. European Scientific Journal of Economic and Financial Innovations, no. 1(13), р. 308–317. DOI: https://doi.org/10.32750/2024-0130 (accessed May 18, 2024)

Kaptein, M. (2020). The ethical organization: Doing the right things right. New York: Routledge. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9780429282490 (accessed May 7, 2024)

Ponomarenko, V. (2024). Ethics of management in crisis conditions: Adaptation of Western models to the Ukrainian national context. Economics and Society, no. 3(45), p. 98–107.

Hofman, G. (2024). Towards a practical ethics of generative AI in creative production processes. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.2412.03579 (accessed May 7, 2024).

Correll, M. (2019). Ethical dimensions of visualization research. In Proceedings of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, pp. 1–13. ACM. DOI: https://doi.org/10.1145/3290605.3300418 (accessed May 7, 2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Як цитувати

Кирилко, Н. (2024). КРЕАТИВНІ РІШЕННЯ В ЕТИЦІ БІЗНЕСУ. Scientific Journal of Yuriy Fedkovich Chernivtsi National University Economics, (2), 40–46. https://doi.org/10.32782/ecovis/2024-2-7