КРЕАТИВНА ЕКОНОМІКА: СУТНІСТЬ, ЕВОЛЮЦІЯ, ВПЛИВ НА СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК
Ключові слова:
бізнес, екосистема, креативна економіка, креативні індустрії, креативний сектор, сталий розвиток, цифровізаціяАнотація
У статті узагальнено підходи та розкрито сутність поняття «креативна економіка» та однопорядкових термінів і понять. Розкрито природу та особливості креативної економіки як екосистеми, яка функціонує завдяки взаємозалежності культурних, економічних, технологічних та соціальних факторів. Окреслено та охарактеризовано ключові етапи її еволюції. Показано, що креативна економіка поступово перетворилася з маргінального явища на один із ключових драйверів глобального економічного зростання. Доведено, що креативна економіка є однією з найдинамічніших сфер, а креативні індустрії здійснюють дедалі більший вплив на динаміку соціально-економічних показників різних країн.
Посилання
Newbigin J., Rosselló P., Wright S. The Creative Economy: An Introductory Guide. British Council, 2010. Р. 87.
Дослідження «Креативна економіка – нова економічна епоха XXI ст.». Висновки й тренди. 22 грудня 2021. URL: https://surl.li/hfkrut
Howkins J. The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. Penguin Global. 2002. 288 р.
Howkins J. The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. Penguin UK; 2nd edition. 2013. 288 р.
Давимука С. А., Федулова Л. І. Креативний сектор економіки: досвід та напрями розбудови : монографія; ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України». Львів, 2017. 528 с.
Федулова Л. І. Перспективність розвитку креативної економіки в Україні. Економічний вісник університету. 2018. Вип. 37(1). С. 63–68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvu_2018_37%281%29__11
Коваленко О., Онисенко Т., Микитюк О., Кравченко Т., Свиридюк Т. (2023). Перспективи розвитку підприємств креативної індустрії України у викликах воєнного часу [Development Prospects of Ukrainian creative Industry Enterprises under the Challenges of Wartime]. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка, 2 (223). с. 60–66. DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2023/223-2/8
Самійленко Г. М. Креативна економіка: теоретичні засади та особливості її функціонування в умовах становлення нової економіки. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2021. № 2 (22). С. 31–42.
Креативна економіка : дайджест. Вип. 62 [Електронний ресурс] / Нац. ун-т харч. технол., Науково-техн. б-ка ; підгот. О. В. Олабоді. Київ, 2021. 41 с. URL: http://library.nuft.edu.ua
Пайн ІІ Б. Джозеф, Ґілмор Г. Джеймс (2021). Економіка вражень: битва за час, увагу та гроші клієнта [пер. з англ. А. Цвіри]. Харків : Віват, 416 с.
Филюк Г., Литвиненко Т. Брендинг у сучасній економіці вражень. Вісник Одеського національного університету імені І. І. Мечникова. Серія Економіка. 2021. Том 25 Випуск 1 (86). С. 84–90.
Creative Economy Report 2008 . The challenge of assessing the creative economy: towards informed policy-making. Nations Unies 2008. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/ditc20082ceroverview_en.pdf
Про культуру : Закон України від 14 грудня 2010 року № 2778-VI (редакція від 06.10.2024). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text
Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010 (Із змінами і доповненнями, внесеними наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 29 листопада 2010 року N 530). Державний комітет статистики України. URL: https://www.ubc.ua/Links/codes_ua2.html
Кукса І. М., Пєтухова Т. О. Креативна економіка як елемент інноваційної та стійкої стратегії розвитку України. Електронне наукове фахове видання «Ефективна економіка». URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/2_2018/16.pdf
UNCTAD, Creative Economy Outlook and Country Profiles: Trends in international trade in creative industries, 2015. URL: http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/webditcted2016d5_en.pdf
Rotschild, M. Bionomics: Economy as Ecosystem. New York : Owl Books, 1995. 448 p.
Hannah D.P., Eisenhardt K.M. How firms navigate cooperation and competition in nascent ecosystems. Strategic Management Journal. New York. Wiley, 2018. Vol. 39 (12), p. 3163–3192.
Вікісловник. Вільний словник. URL: https://surl.lu/xmnhty
Economic and social impact of cultural and creative sectors. OECD 2021. 24 p. URL: https://www.oecd.org/en/publications/economic-and-social-impact-of-cultural-and-creative-sectors_4d4e760f-en.html
Creative Economy Outlook 2024. United Nations. Geneva. 2024. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/ditctsce2024d2_en.pdf
Creative Economy and Social Entrepreneurship in Ukraine. URL: https://www.linkedin.com/pulse/creative-economy-social-entrepreneurship-ukraine-9he2f/
EY, Cultural Times: The First Global Map of Cultural and Creative Industries, CISAC – The International Confederation of Societies of Authors and Composers, New York, NY. 2015.
Креативні індустрії: їх роль та місце у сучасному українському суспільстві. URL: https://surl.li/lfpcwh
Bakhshi, H., McVittie, E., & Simmie, J. Creating Innovation: Do the creative industries support innovation in the wider economy?. London: Nesta. 2008
Kimpeler, S. and P. Georgieff. The roles of creative industries in regional innovation and knowledge transfer – The case of Austria. 2009.
Fancourt, D. Finn, S. Health Evidence Network Synthesis Report. What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review, WHO Regional Office for Europe, Copenhagen. URL: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf
Newbigin J., Rosselló P., Wright S. (2010). The Creative Economy: An Introductory Guide. British Council. P. 87.
Doslidzhennia «Kreatyvna ekonomika – nova ekonomichna epokha XXI st.». Vysnovky y trendy [Research “Creative economy – a new economic era of the XXI century”. Conclusions and trends.]. 22 hrudnia 2021. Available at: https://surl.li/hfkrut.
Howkins J. (2002) The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. Penguin Global. 288 p.
Howkins J. (2013) The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. Penguin UK; 2nd edition. 288 p.
Davymuka S. A., Fedulova L. I. (2017) Kreatyvnyi sektor ekonomiky: dosvid ta napriamy rozbudovy : monohrafiia [Creative sector of economy: experience and directions of development : monograph]. DU «Instytut rehionalnykh doslidzhen imeni M. I. Dolishnoho NAN Ukrainy». Lviv, 528 p.
Fedulova L. I. (2018). Perspektyvnist rozvytku kreatyvnoi ekonomiky v Ukraini [Prospects for the development of the creative economy in Ukraine]. Ekonomichnyi visnyk universytetu. Vyp. 37(1). pp. 63–68. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvu_2018_37%281%29__11
Kovalenko O., Onysenko T., Mykytiuk O., Kravchenko T., Svyrydiuk T. (2023). Perspektyvy rozvytku pidpryiemstv kreatyvnoi industrii Ukrainy u vyklykakh voiennoho chasu. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika, 2 (223), рр. 60–66. DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2023/223-2/8
Samiilenko, H. M. (2021). Kreatyvna ekonomika: teoretychni zasady ta osoblyvosti yii funktsionuvannia v umovakh stanovlennia novoi ekonomiky [Creative economy: theoretical foundations and peculiarities of its functioning in the context of the new economy]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia. № 2 (22), pp. 31–42.
Nats. un-t kharch. Tekhnol. (2021) Kreatyvna ekonomika : daidzhest. [Creative economy: digest]. Vyp. 62 [Elektronnyi resurs], Naukovo-tekhn. b-ka ; pidhot. O. V. Olabodi. Kyiv. 41 p. Available at: http://library.nuft.edu.ua
Pain II Dzhozef B. Gilmor Dzheims H. (2021) Ekonomika vrazhen: bytva za chas, uvahu ta hroshi kliienta [The impression economy: the battle for customer time, attention, and money]; per. z anhl. A. Tsviry. Kharkiv: Vivat, 416 p.
Fyliuk H., Lytvynenko T. (2021) Brendynh u suchasnii ekonomitsi vrazhen [Branding in the modern impression economy]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu imeni I. I. Mechnykova. Seriia Ekonomika. Vydavnychyi dim «Helvetyka». Tom 25 Vypusk 1 (86), pp. 84–90.
Creative Economy Report 2008. The challenge of assessing the creative economy: towards informed policy-making. Nations Unies 2008. Available at: https://unctad.org/system/files/official-document/ditc20082ceroverview_en.pdf
Pro kulturu [About а culture]: Zakon Ukrainy vid 14 hrudnia 2010 roku № 2778-VI (redaktsiia vid 06.10.2024). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text
Derzhavnyi komitet statystyky Ukrainy (2011) Klasyfikatsiia vydiv ekonomichnoi diialnosti DK 009:2010 [Classification of economic activities DK 009:2010] (Iz zminamy i dopovnenniamy, vnesenymy nakazom Derzhavnoho komitetu Ukrainy z pytan tekhnichnoho rehuliuvannia ta spozhyvchoi polityky vid 29 lystopada 2010 roku N 530). Available at: https://www.ubc.ua/Links/codes_ua2.html
Kuksa I.M., Pietukhova T.O. (2018). Kreatyvna ekonomika yak element innovatsiinoi ta stiikoi stratehii rozvytku Ukrainy [Creative economy as an element of Ukraine's innovative and sustainable development strategy]. Elektronne naukove fakhove vydannia «Efektyvna ekonomika». Available at:. http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/2_2018/16.pdf
UNCTAD, Creative Economy Outlook and Country Profiles: Trends in international trade in creative industries, 2015. Available at: http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/webditcted2016d5_en.pdf
Rotschild, M. (1995). Bionomics: Economy as Ecosystem. New York : Owl Books. 448 p.
Hannah D.P., Eisenhardt K.M. (2018). How firms navigate cooperation and competition in nascent ecosystems. Strategic Management Journal. New York. Wiley, Vol. 39 (12), p. 3163–3192.
Vikislovnyk. Vilnyi slovnyk. Available at: https://surl.lu/xmnhty
Economic and social impact of cultural and creative sectors. OECD 2021. 24 p. Available at: https://www.oecd.org/en/publications/economic-and-social-impact-of-cultural-and-creative-sectors_4d4e760f-en.html
Creative Economy Outlook 2024. United Nations. Geneva. 2024. Available at: https://unctad.org/system/files/official-document/ditctsce2024d2_en.pdf
Creative Economy and Social Entrepreneurship in Ukraine. Available at: https://www.linkedin.com/pulse/creative-economy-social-entrepreneurship-ukraine-9he2f/
EY (2015), Cultural Times: The First Global Map of Cultural and Creative Industries, CISAC – The International Confederation of Societies of Authors and Composers, New York, NY
Kreatyvni industrii: yikh rol ta mistse u suchasnomu ukrainskomu suspilstvi [Creative industries: their role and place in modern Ukrainian society]. Available at: https://surl.li/lfpcwh
Bakhshi, H., McVittie, E., & Simmie, J. Creating Innovation: Do the creative industries support innovation in the wider economy?. London: Nesta. 2008
Kimpeler, S. and P. Georgieff. The roles of creative industries in regional innovation and knowledge transfer – The case of Austria. 2009.
Fancourt, D. Finn, S. Health Evidence Network Synthesis Report. What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review, WHO Regional Office for Europe, Copenhagen. Available at: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf