THE CREATIVE ECONOMY: ESSENCE, EVOLUTION, IMPACT ON SOCIAL AND ECONOMIC DEVELOPMENT

Authors

Keywords:

business, ecosystem, creative economy, creative industries, creative sector, sustainable development, digitalization

Abstract

The article summarizes the approaches and reveals the essence of the concepts of “experience economy”, “creative economy”, “creative industries”, “creative sector”, and shows the differences between them. It is argued that these concepts are not identical, they have different coverage and emphasis. The nature and features of the creative economy as an ecosystem that functions due to the interdependence of cultural, economic, technological and social factors are revealed. It is established that the viability of the creative economy as an ecosystem depends on the ability to update, adequate and timely response to challenges. The key stages of its evolution, which reflects profound shifts in the global economy and labor structure, are outlined and characterized. It is shown that the creative economy has gradually evolved from a marginal phenomenon to one of the key drivers of global economic growth. Evolution. It is found that the creative economy is a special phenomenon of our time, which combines high sensitivity to global challenges and threats with an exceptional ability to adapt. This is due to the fact that it is based not on material resources but on human creativity, a factor that is both vulnerable and extremely mobile. This makes the creative economy a unique indicator and catalyst for global transformation. It is proved that the importance of the creative economy goes far beyond culture; in modern conditions, it is gaining strategic importance. The creative economy is one of the most dynamic areas, and creative industries are having an increasing impact on the dynamics of socio-economic indicators in different countries. It is a given that it is one of the drivers of regional, national and global economic development. The creative economy is a favorable ecosystem for the development of entrepreneurship. The relationship and interdependence of the creative economy with the processes of digitalization are shown. It is argued that creative industries are innovative in nature. They produce innovative products and services and have a high export potential. The impact of the creative economy on social development is emphasized.

References

Newbigin J., Rosselló P., Wright S. The Creative Economy: An Introductory Guide. British Council, 2010. Р. 87.

Дослідження «Креативна економіка – нова економічна епоха XXI ст.». Висновки й тренди. 22 грудня 2021. URL: https://surl.li/hfkrut

Howkins J. The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. Penguin Global. 2002. 288 р.

Howkins J. The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. Penguin UK; 2nd edition. 2013. 288 р.

Давимука С. А., Федулова Л. І. Креативний сектор економіки: досвід та напрями розбудови : монографія; ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України». Львів, 2017. 528 с.

Федулова Л. І. Перспективність розвитку креативної економіки в Україні. Економічний вісник університету. 2018. Вип. 37(1). С. 63–68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvu_2018_37%281%29__11

Коваленко О., Онисенко Т., Микитюк О., Кравченко Т., Свиридюк Т. (2023). Перспективи розвитку підприємств креативної індустрії України у викликах воєнного часу [Development Prospects of Ukrainian creative Industry Enterprises under the Challenges of Wartime]. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка, 2 (223). с. 60–66. DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2023/223-2/8

Самійленко Г. М. Креативна економіка: теоретичні засади та особливості її функціонування в умовах становлення нової економіки. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2021. № 2 (22). С. 31–42.

Креативна економіка : дайджест. Вип. 62 [Електронний ресурс] / Нац. ун-т харч. технол., Науково-техн. б-ка ; підгот. О. В. Олабоді. Київ, 2021. 41 с. URL: http://library.nuft.edu.ua

Пайн ІІ Б. Джозеф, Ґілмор Г. Джеймс (2021). Економіка вражень: битва за час, увагу та гроші клієнта [пер. з англ. А. Цвіри]. Харків : Віват, 416 с.

Филюк Г., Литвиненко Т. Брендинг у сучасній економіці вражень. Вісник Одеського національного університету імені І. І. Мечникова. Серія Економіка. 2021. Том 25 Випуск 1 (86). С. 84–90.

Creative Economy Report 2008 . The challenge of assessing the creative economy: towards informed policy-making. Nations Unies 2008. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/ditc20082ceroverview_en.pdf

Про культуру : Закон України від 14 грудня 2010 року № 2778-VI (редакція від 06.10.2024). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text

Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010 (Із змінами і доповненнями, внесеними наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 29 листопада 2010 року N 530). Державний комітет статистики України. URL: https://www.ubc.ua/Links/codes_ua2.html

Кукса І. М., Пєтухова Т. О. Креативна економіка як елемент інноваційної та стійкої стратегії розвитку України. Електронне наукове фахове видання «Ефективна економіка». URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/2_2018/16.pdf

UNCTAD, Creative Economy Outlook and Country Profiles: Trends in international trade in creative industries, 2015. URL: http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/webditcted2016d5_en.pdf

Rotschild, M. Bionomics: Economy as Ecosystem. New York : Owl Books, 1995. 448 p.

Hannah D.P., Eisenhardt K.M. How firms navigate cooperation and competition in nascent ecosystems. Strategic Management Journal. New York. Wiley, 2018. Vol. 39 (12), p. 3163–3192.

Вікісловник. Вільний словник. URL: https://surl.lu/xmnhty

Economic and social impact of cultural and creative sectors. OECD 2021. 24 p. URL: https://www.oecd.org/en/publications/economic-and-social-impact-of-cultural-and-creative-sectors_4d4e760f-en.html

Creative Economy Outlook 2024. United Nations. Geneva. 2024. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/ditctsce2024d2_en.pdf

Creative Economy and Social Entrepreneurship in Ukraine. URL: https://www.linkedin.com/pulse/creative-economy-social-entrepreneurship-ukraine-9he2f/

EY, Cultural Times: The First Global Map of Cultural and Creative Industries, CISAC – The International Confederation of Societies of Authors and Composers, New York, NY. 2015.

Креативні індустрії: їх роль та місце у сучасному українському суспільстві. URL: https://surl.li/lfpcwh

Bakhshi, H., McVittie, E., & Simmie, J. Creating Innovation: Do the creative industries support innovation in the wider economy?. London: Nesta. 2008

Kimpeler, S. and P. Georgieff. The roles of creative industries in regional innovation and knowledge transfer – The case of Austria. 2009.

Fancourt, D. Finn, S. Health Evidence Network Synthesis Report. What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review, WHO Regional Office for Europe, Copenhagen. URL: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf

Newbigin J., Rosselló P., Wright S. (2010). The Creative Economy: An Introductory Guide. British Council. P. 87.

Doslidzhennia «Kreatyvna ekonomika – nova ekonomichna epokha XXI st.». Vysnovky y trendy [Research “Creative economy – a new economic era of the XXI century”. Conclusions and trends.]. 22 hrudnia 2021. Available at: https://surl.li/hfkrut.

Howkins J. (2002) The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. Penguin Global. 288 p.

Howkins J. (2013) The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. Penguin UK; 2nd edition. 288 p.

Davymuka S. A., Fedulova L. I. (2017) Kreatyvnyi sektor ekonomiky: dosvid ta napriamy rozbudovy : monohrafiia [Creative sector of economy: experience and directions of development : monograph]. DU «Instytut rehionalnykh doslidzhen imeni M. I. Dolishnoho NAN Ukrainy». Lviv, 528 p.

Fedulova L. I. (2018). Perspektyvnist rozvytku kreatyvnoi ekonomiky v Ukraini [Prospects for the development of the creative economy in Ukraine]. Ekonomichnyi visnyk universytetu. Vyp. 37(1). pp. 63–68. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvu_2018_37%281%29__11

Kovalenko O., Onysenko T., Mykytiuk O., Kravchenko T., Svyrydiuk T. (2023). Perspektyvy rozvytku pidpryiemstv kreatyvnoi industrii Ukrainy u vyklykakh voiennoho chasu. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika, 2 (223), рр. 60–66. DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2023/223-2/8

Samiilenko, H. M. (2021). Kreatyvna ekonomika: teoretychni zasady ta osoblyvosti yii funktsionuvannia v umovakh stanovlennia novoi ekonomiky [Creative economy: theoretical foundations and peculiarities of its functioning in the context of the new economy]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia. № 2 (22), pp. 31–42.

Nats. un-t kharch. Tekhnol. (2021) Kreatyvna ekonomika : daidzhest. [Creative economy: digest]. Vyp. 62 [Elektronnyi resurs], Naukovo-tekhn. b-ka ; pidhot. O. V. Olabodi. Kyiv. 41 p. Available at: http://library.nuft.edu.ua

Pain II Dzhozef B. Gilmor Dzheims H. (2021) Ekonomika vrazhen: bytva za chas, uvahu ta hroshi kliienta [The impression economy: the battle for customer time, attention, and money]; per. z anhl. A. Tsviry. Kharkiv: Vivat, 416 p.

Fyliuk H., Lytvynenko T. (2021) Brendynh u suchasnii ekonomitsi vrazhen [Branding in the modern impression economy]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu imeni I. I. Mechnykova. Seriia Ekonomika. Vydavnychyi dim «Helvetyka». Tom 25 Vypusk 1 (86), pp. 84–90.

Creative Economy Report 2008. The challenge of assessing the creative economy: towards informed policy-making. Nations Unies 2008. Available at: https://unctad.org/system/files/official-document/ditc20082ceroverview_en.pdf

Pro kulturu [About а culture]: Zakon Ukrainy vid 14 hrudnia 2010 roku № 2778-VI (redaktsiia vid 06.10.2024). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text

Derzhavnyi komitet statystyky Ukrainy (2011) Klasyfikatsiia vydiv ekonomichnoi diialnosti DK 009:2010 [Classification of economic activities DK 009:2010] (Iz zminamy i dopovnenniamy, vnesenymy nakazom Derzhavnoho komitetu Ukrainy z pytan tekhnichnoho rehuliuvannia ta spozhyvchoi polityky vid 29 lystopada 2010 roku N 530). Available at: https://www.ubc.ua/Links/codes_ua2.html

Kuksa I.M., Pietukhova T.O. (2018). Kreatyvna ekonomika yak element innovatsiinoi ta stiikoi stratehii rozvytku Ukrainy [Creative economy as an element of Ukraine's innovative and sustainable development strategy]. Elektronne naukove fakhove vydannia «Efektyvna ekonomika». Available at:. http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/2_2018/16.pdf

UNCTAD, Creative Economy Outlook and Country Profiles: Trends in international trade in creative industries, 2015. Available at: http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/webditcted2016d5_en.pdf

Rotschild, M. (1995). Bionomics: Economy as Ecosystem. New York : Owl Books. 448 p.

Hannah D.P., Eisenhardt K.M. (2018). How firms navigate cooperation and competition in nascent ecosystems. Strategic Management Journal. New York. Wiley, Vol. 39 (12), p. 3163–3192.

Vikislovnyk. Vilnyi slovnyk. Available at: https://surl.lu/xmnhty

Economic and social impact of cultural and creative sectors. OECD 2021. 24 p. Available at: https://www.oecd.org/en/publications/economic-and-social-impact-of-cultural-and-creative-sectors_4d4e760f-en.html

Creative Economy Outlook 2024. United Nations. Geneva. 2024. Available at: https://unctad.org/system/files/official-document/ditctsce2024d2_en.pdf

Creative Economy and Social Entrepreneurship in Ukraine. Available at: https://www.linkedin.com/pulse/creative-economy-social-entrepreneurship-ukraine-9he2f/

EY (2015), Cultural Times: The First Global Map of Cultural and Creative Industries, CISAC – The International Confederation of Societies of Authors and Composers, New York, NY

Kreatyvni industrii: yikh rol ta mistse u suchasnomu ukrainskomu suspilstvi [Creative industries: their role and place in modern Ukrainian society]. Available at: https://surl.li/lfpcwh

Bakhshi, H., McVittie, E., & Simmie, J. Creating Innovation: Do the creative industries support innovation in the wider economy?. London: Nesta. 2008

Kimpeler, S. and P. Georgieff. The roles of creative industries in regional innovation and knowledge transfer – The case of Austria. 2009.

Fancourt, D. Finn, S. Health Evidence Network Synthesis Report. What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review, WHO Regional Office for Europe, Copenhagen. Available at: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf

Published

2025-06-24

How to Cite

Fyliuk, H., & Kolosha, V. (2025). THE CREATIVE ECONOMY: ESSENCE, EVOLUTION, IMPACT ON SOCIAL AND ECONOMIC DEVELOPMENT. Scientific Journal of Yuriy Fedkovich Chernivtsi National University. Economics, (1), 63–69. Retrieved from http://journals.chnu.chernivtsi.ua/index.php/econom/article/view/158