ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ЕКОЛОГІЗАЦІЇ ТА ЦИФРОВІЗАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ АГРОПРОМИСЛОВОГО КОМПЛЕКСУ
Ключові слова:
екологічний маркетинг, агромаркетинг, цифровізація, екологізований попит, еко-товари, Greenwashing, e-farmingАнотація
У статті висвітлено процес розвитку концепції екологічного маркетингу з позиції орієнтації попиту. Виокремлено реакцію підприємництва на запити споживачів, яка полягає у переорієнтації діяльності підприємницького сектору на екологічно орієнтовані технології у виробництві та управлінні. Відмічено існування різних визначень маркетингу, що орієнтований на екологізований попит, зокрема, використовуються назви «екологічний», «еко», «зелений», «збалансований». Наведено основні підходи до визначення сутності поняття «екологічний маркетинг». Подано процес трансформації інтересу до екологічних товарів та послуг у екологізований попит та пропозицію. Розкрито причину появлення Greenwashing. Розглянуто специфікую точного землеробства та його вплив на екологічність товарів. Проаналізовано еволюцію ролі маркетингу у агрокомплексі під впливом цифровізації та її наслідки для споживачів.
Посилання
Вічевич А.М., Вайданич Т.В. Проблеми формування попиту в системі екологічного маркетингу // Український державний лісотехнічний університет. URL : https://ena.lpnu.ua/bitstream/ntb/38626/1/4_10-14.pdf
Решетнікова І.Л. Екологічний маркетинг в системі соціальної відповідальності промислових підприємств // Економічний вісник ДВНЗ УДХТУ. 2018. № 2 (8). С. 143-148. – URL : http://ek-visnik.dp.ua/wpcontent/uploads/pdf/2018-2/Reshetnikova.pdf
Центр екологічної сертифікації та маркування. URL : https://www.ecolabel.org.ua/stalij-rozvitok
Тендюк А.О. Методичний підхід до впровадження екологічного маркетингу на мезо- та мікрорівнях // Ефективна економіка. 2013. № 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2013_4_40
Грицак Н. «Зелений» тренд, на службі агромаркетингу // Агробізнес сьогодні. 2013. № 21 (268). С. 28-31. URL : http://agro-business.com.ua/agro/ahromarketynh/item/1644-zelenyi-trend-na-sluzhbi-ahromarketynhu.html
Кучмійов А.В. Екологічний маркетинг у системі еколого-економічного управління // Ефективна економіка. 2011. № 11. – URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2011_11_83
Чигрин О.Ю., Олефіренко О.М., Івахненко О.М., Хааг В.Х. Зелена конкурентоспроможність підприємств: ретроспективний аналіз розвитку концепції // Вісник Сумського державного університету. 2021. № 3. С. 170-181. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2021.3-19. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86901
Цифрова економіка: тренди, ризики та соціальні детермінанти: доповідь // Центр Разумкова. Київ: Видавництво «Заповіт». 2020. URL: https://razumkov.org.ua/uploads/article/2020_digitalization.pdf
Цифрова адженда України-2020. – URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf
Стріжкова А.В. Роль цифрового землеробства у цивілізованому відкритті ринку землі в Україні. URL:
https://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2020/09/Tezy_25_06_20/Tezy_25_06_20_256-264.pdf
Vichevych A.M., Vaidanych T.V. (2003) «Problems of demand formation in the system of ecological marketing». Ukrainskyi derzhavnyi lisotekhnichnyi universytet. – available at : https://ena.lpnu.ua/bitstream/ntb/38626/1/4_10-14.pdf (Accessed 01.06.2022).
Reshetnikova I.L. (2018) «Ecological marketing in the system of social responsibility of industrial enterprises». Ekonomichnyi visnyk DVNZ UDKhTU. № 2 (8). S. 143-148. – available at : http://ek-visnik.dp.ua/wpcontent/uploads/pdf/2018-2/Reshetnikova.pdf (Accessed 29.05.2022).
Tsentr ekolohichnoi sertyfikatsii ta markuvannia (2022). available at: https://www.ecolabel.org.ua/stalij-rozvitok, (Accessed 03.06.2022).
Hrytsak N. (2013) «Green» trend in the service of agromarketing». Ahrobiznes sohodni.. № 21 (268). S. 28-31. available at: http://agro-business.com.ua/agro/ahromarketynh/item/1644-zelenyi-trend-na-sluzhbiahromarketynhu.html, (Accessed 26.05.2022).
Chyhryn O.Iu., Olefirenko O.M., Ivakhnenko O.M., Khaah V.Kh. (2021) «Green competitiveness of enterprises: a retrospective analysis of the concept». Visnyk Sumskoho derzhavnoho universytetu. № 3. S. 170-181. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2021.3-19. – available at: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86901, (Accessed 07.06.2022).
Рishchulina О. (2020) «Tsyfrova ekonomika: trendy, ryzyky ta sotsialni determinanty: dopovid» [Digital economy: trends, risks and social determinants] – Tsentr Razumkova. Vydavnytstvo «Zapovit». Kyiv. – available at: https://razumkov.org.ua/uploads/article/2020_digitalization.pdf, (Accessed 05.06.2022).
Tsyfrova adzhenda Ukrainy-2020. – available at: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf, (Accessed 08.06.2022).
Strizhkova A.V. (2020) «Rol tsyfrovoho zemlerobstva u tsyvilizovanomu vidkrytti rynku zemli v Ukraini». – available at: https://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2020/09/Tezy_25_06_20/Tezy_25_06_20_256-264.pdf, (Accessed 012.06.2022).