THEORETICAL ASPECTS OF GREENING AND DIGITALIZATION OF AGRO-INDUSTRIAL ENTERPRISES
Keywords:
ecological marketing, agromarketing, digitalization, ecological demand, eco-goods, Greenwashing, efarmingAbstract
The article highlights the process of developing the concept of environmental marketing from the standpoint of demand orientation. The reaction of entrepreneurship to consumer demands is highlighted, which is to reorient the business sector to environmentally oriented technologies in production and management, and the use of behavioral tools based on stimulating changes in consumption traditions in the direction of environmentally oriented. It was found that the concept of environmental marketing provides a focus on demand for sustainable development, responsible consumption and social responsibility of business. The existence of different definitions of marketing focused on green demand is noted, in particular, the names «ecological», «eco», «green», «balanced» are used. Summarizing the definition noted «green» thinking of domestic consumers, demand, especially for organic food. The process of transformation of interest in ecological goods and services into ecological demand and supply is presented. It is emphasized that entrepreneurs must independently form a stable demand for environmentally friendly products. This will ensure stable demand, profits and financing of eco-projects. The reason for the emergence of new PR-technology, which misleads consumers about the environmental friendliness of the product. This phenomenon is called Greenwashing and discredits producers.The evolution of the role of marketing in the agricultural complex under the influence of digitalization and its consequences for consumers are considered. The level of digital literacy and accessibility to technology also affects the possibility of implementing the concept of environmental marketing, in particular in the field of promotion. Relevant today is the reorientation of the business sector to environmentally friendly technologies in production and management, and the use of behavioral tools based on incentives to change consumption traditions, motivate the transition to environmentally balanced and harmonious consumption.
References
Вічевич А.М., Вайданич Т.В. Проблеми формування попиту в системі екологічного маркетингу // Український державний лісотехнічний університет. URL : https://ena.lpnu.ua/bitstream/ntb/38626/1/4_10-14.pdf
Решетнікова І.Л. Екологічний маркетинг в системі соціальної відповідальності промислових підприємств // Економічний вісник ДВНЗ УДХТУ. 2018. № 2 (8). С. 143-148. – URL : http://ek-visnik.dp.ua/wpcontent/uploads/pdf/2018-2/Reshetnikova.pdf
Центр екологічної сертифікації та маркування. URL : https://www.ecolabel.org.ua/stalij-rozvitok
Тендюк А.О. Методичний підхід до впровадження екологічного маркетингу на мезо- та мікрорівнях // Ефективна економіка. 2013. № 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2013_4_40
Грицак Н. «Зелений» тренд, на службі агромаркетингу // Агробізнес сьогодні. 2013. № 21 (268). С. 28-31. URL : http://agro-business.com.ua/agro/ahromarketynh/item/1644-zelenyi-trend-na-sluzhbi-ahromarketynhu.html
Кучмійов А.В. Екологічний маркетинг у системі еколого-економічного управління // Ефективна економіка. 2011. № 11. – URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2011_11_83
Чигрин О.Ю., Олефіренко О.М., Івахненко О.М., Хааг В.Х. Зелена конкурентоспроможність підприємств: ретроспективний аналіз розвитку концепції // Вісник Сумського державного університету. 2021. № 3. С. 170-181. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2021.3-19. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86901
Цифрова економіка: тренди, ризики та соціальні детермінанти: доповідь // Центр Разумкова. Київ: Видавництво «Заповіт». 2020. URL: https://razumkov.org.ua/uploads/article/2020_digitalization.pdf
Цифрова адженда України-2020. – URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf
Стріжкова А.В. Роль цифрового землеробства у цивілізованому відкритті ринку землі в Україні. URL:
https://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2020/09/Tezy_25_06_20/Tezy_25_06_20_256-264.pdf
Vichevych A.M., Vaidanych T.V. (2003) «Problems of demand formation in the system of ecological marketing». Ukrainskyi derzhavnyi lisotekhnichnyi universytet. – available at : https://ena.lpnu.ua/bitstream/ntb/38626/1/4_10-14.pdf (Accessed 01.06.2022).
Reshetnikova I.L. (2018) «Ecological marketing in the system of social responsibility of industrial enterprises». Ekonomichnyi visnyk DVNZ UDKhTU. № 2 (8). S. 143-148. – available at : http://ek-visnik.dp.ua/wpcontent/uploads/pdf/2018-2/Reshetnikova.pdf (Accessed 29.05.2022).
Tsentr ekolohichnoi sertyfikatsii ta markuvannia (2022). available at: https://www.ecolabel.org.ua/stalij-rozvitok, (Accessed 03.06.2022).
Hrytsak N. (2013) «Green» trend in the service of agromarketing». Ahrobiznes sohodni.. № 21 (268). S. 28-31. available at: http://agro-business.com.ua/agro/ahromarketynh/item/1644-zelenyi-trend-na-sluzhbiahromarketynhu.html, (Accessed 26.05.2022).
Chyhryn O.Iu., Olefirenko O.M., Ivakhnenko O.M., Khaah V.Kh. (2021) «Green competitiveness of enterprises: a retrospective analysis of the concept». Visnyk Sumskoho derzhavnoho universytetu. № 3. S. 170-181. DOI: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2021.3-19. – available at: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86901, (Accessed 07.06.2022).
Рishchulina О. (2020) «Tsyfrova ekonomika: trendy, ryzyky ta sotsialni determinanty: dopovid» [Digital economy: trends, risks and social determinants] – Tsentr Razumkova. Vydavnytstvo «Zapovit». Kyiv. – available at: https://razumkov.org.ua/uploads/article/2020_digitalization.pdf, (Accessed 05.06.2022).
Tsyfrova adzhenda Ukrainy-2020. – available at: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf, (Accessed 08.06.2022).
Strizhkova A.V. (2020) «Rol tsyfrovoho zemlerobstva u tsyvilizovanomu vidkrytti rynku zemli v Ukraini». – available at: https://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2020/09/Tezy_25_06_20/Tezy_25_06_20_256-264.pdf, (Accessed 012.06.2022).