КОМПЛЕКСНА МОДЕЛЬ ОПТИМІЗАЦІЇ РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ЕКСТРЕМАЛЬНИХ СИТУАЦІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ecovis/2025-3-15

Ключові слова:

інноваційна діяльність, оптимізація, екстремальні ситуації, адаптивні стратегії, цифрові технології, відкриті інновації, стратегічне управління

Анотація

У статті розглянуто теоретико-методичні засади оптимізації розвитку інноваційної діяльності підприємств в умовах екстремальних ситуацій, зокрема економічних криз, пандемій та природних катастроф. Запропоновано комплексний підхід, що поєднує створення інноваційних підрозділів, партнерство з науково-дослідними установами, впровадження систем управління знаннями, використання методів відкритих інновацій та інвестування у цифрові технології. На основі математичного моделювання сформульовано оптимізаційну задачу максимізації ефективності інноваційної діяльності з урахуванням внутрішніх і зовнішніх чинників, а також обмежень ресурсного характеру. Розроблено удосконалену модель, яка включає нелінійні залежності, зовнішні фактори (економічні, політичні, екологічні), адаптивні стратегії та механізми моніторингу на основі KPI. Застосування запропонованого підходу дозволяє забезпечити гнучкість, стійкість і конкурентоспроможність підприємств у мінливих умовах та підвищити ефективність використання інноваційного потенціалу в кризових ситуаціях.

Посилання

Schmidt K. The Innovative Attitude of Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of Small Business Management. 1990. № 28. Р. 68-69.

Lai Y., Yan J., Dang H. Research on the Innovative Strategies of Business Economic Management under the New Situation. Applied Mechanics and Material. 2014. №. 687-691. Р. 4470-4473. DOI: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMM.687-691.4470

Zhou J. Enterprise Economic Management Innovation Strategy Research under the New Situation. Proceedings of the 3rd International Conference on Science and Social Research. 2014. DOI: https://doi.org/10.2991/icssr-14.2014.95

Drobyazko S., Hryhoruk I., Pavlova H., Volchans’ka L., Sergiychuk S. Entrepreneurship Innovation Model for Telecommunications Enterprises. Journal of Entrepreneurship Education. 2019, vol. 22(2). URL: https://www.researchgate.net/publication/333161473_ENTREPRENEURSHIP_INNOVATION_MODEL_FOR_TELECOMMUNICATIONS_ENTERPRISES/citation/download

Dzhedzhula V., Yepifanova I. Methodological Bases of Concept Formation and Choice of Innovative Business Strategies. Baltic Journal of Economic Studies. 2018. № 4(3). Р. 51-59. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2018-4-3-51-59

Berdar M., Yevtushevska O. Innovation Activity Management of Enterprises Under Self-Development. Baltic Journal of Economic Studies. 2020. № 6(2). Р. 25-31. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2020-6-2-25-31

Marx S., Klotz M. Entrepreneurship during crisis: Innovation practices of micro and small tour operators. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation. 2021. № 24(3). DOI: https://doi.org/10.1177/14657503211061025

Babenko V., Pravotorova O., Yefremova N., Popova S., Kazanchuk I., Honcharenko V. The Innovation Development in China in the Context of Globalization. WSEAS Transactions on Business and Economics. 2020. № 17. Р. 523-531. DOI: https://doi.org/10.37394/23207.2020.17.51

Schmidt, K. (1990). The Innovative Attitude of Small and Medium-Sized Enterprises. Journal of Small Business Management, no. 28, pp. 68-69.

Lai, Y., Yan, J., & Dang, H. (2014). Research on the Innovative Strategies of Business Economic Management under the New Situation. Applied Mechanics and Material, no. 687-691, pp. 4470-4473. DOI: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMM.687-691.4470

Zhou, J. (2014). Enterprise Economic Management Innovation Strategy Research under the New Situation. Proceedings of the 3rd International Conference on Science and Social Research. DOI: https://doi.org/10.2991/icssr-14.2014.95

Drobyazko, S., Hryhoruk, I., Pavlova, H., Volchans’ka, L., & Sergiychuk, S. (2019). Entrepreneurship Innovation Model for Telecommunications Enterprises. Journal of Entrepreneurship Education, no. 22(2). Available at: https://www.researchgate.net/publication/333161473_ENTREPRENEURSHIP_INNOVATION_MODEL_FOR_TELECOMMUNICATIONS_ENTERPRISES/citation/download

Dzhedzhula, V., & Yepifanova, I. (2018). Methodological Bases of Concept Formation and Choice of Innovative Business Strategies. Baltic Journal of Economic Studies, no. 4(3), pp. 51-59. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2018-4-3-51-59

Berdar, M., & Yevtushevska, O. (2020). Innovation Activity Management of Enterprises Under Self-Development. Baltic Journal of Economic Studies, no. 6(2), pp. 25-31. DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2020-6-2-25-31

Marx, S., & Klotz, M. (2021). Entrepreneurship during crisis: Innovation practices of micro and small tour operators. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, no. 24(3). DOI: https://doi.org/10.1177/14657503211061025

Babenko, V., Pravotorova, O., Yefremova, N., Popova, S., Kazanchuk, I., Honcharenko, V. (2020). The Innovation Development in China in the Context of Globalization. WSEAS Transactions on Business and Economics, no. 17, pp. 523-531. DOI: https://doi.org/10.37394/23207.2020.17.51

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Як цитувати

Рудюк, Я., & Шуляр, Р. (2025). КОМПЛЕКСНА МОДЕЛЬ ОПТИМІЗАЦІЇ РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ЕКСТРЕМАЛЬНИХ СИТУАЦІЙ. Scientific Journal of Yuriy Fedkovich Chernivtsi National University Economics, (3), 102–108. https://doi.org/10.32782/ecovis/2025-3-15