ІНТЕГРАЦІЯ ПІДХОДІВ ДО СУЧАСНИХ УРБАНІСТИЧНИХ РІШЕНЬ: БАЛАНС МАРКЕТИНГОВОГО КРЕАТИВУ ТА УТИЛІТАРНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ecovis/2025-3-5Ключові слова:
урбаністичні рішення, маркетинговий креатив, утилітарність, муніципальний маркетинг, місто, міське планування, сталий розвитокАнотація
Сучасний світ стикається з безпрецедентними викликами урбанізації, такими як зростання міського населення, екологічні кризи, соціальна нерівність та конкуренція між містами, що вимагає інноваційних підходів до міського планування. У контексті необхідності розробки урбаністичних стратегій, які перебувають під тиском естетичних імперативів та функціональних вимог, актуальним є питання пошуку балансу між маркетинговим креативом, який підвищує привабливість міст, та утилітарністю, що забезпечує їхню функціональність. Особливо це стосується України, де обмежені ресурси та наслідки війни ускладнюють розвиток міст. Дослідження зосереджено на теоретичному осмисленні та емпіричному аналізі ролі маркетингового креативу й утилітарності в контексті міського планування, з особливим акцентом на адаптацію глобальних практик до українських реалій. Результати свідчать, що синергія маркетингового креативу й утилітарності сприяє підвищенню функціональної ефективності міст, їхньої привабливості для стейкхолдерів та соціальної інклюзивності. Доведено необхідність контекстуальної адаптації зарубіжних практик для подолання місцевих викликів, запропоновано теоретичну основу для вдосконалення як окремих урбаністичних рішень, так і політики розвитку міст у цілому.
Посилання
До 2050 року в містах житиме 68% населення світу – ООН. Unian.ua. 2019. URL: https://www.unian.ua/world/10120271-do-2050-roku-v-mistah-zhitime-68-naselennya-svitu-oon.html (дата звернення: 18.03.2025).
J. Glasco. Smart Resilient Cities in Spain: Commitment to the Green Economy: bee smart city. Bee Smart City, 2023. URL: https://www.beesmart.city/en/strategy/smart-environment/smart-cities-in-spain-the-commitment-to-a-green-economy (дата звернення: 13.05.2025).
Kotler P., Asplund C., Rein I., Haider D. Marketing Places Europe: How to Attract Investments, Industries, Residents and Visitors to Cities, Communities, Regions, and Nations in Europe. Financial Times, 1999.
Mohanty R., Kumar B. P. Urbanization and smart cities. Solving Urban Infrastructure Problems Using Smart City Technologies. Handbook on Planning, Design, Development, and Regulation. 2021. Pp. 143-158.
Мельник М.І. Основні принципи проєктування громадських просторів в Німеччині на прикладі міста Ганновер». Сучасні проблеми архітектури та містобудування, №66, 2023: С. 168-178. URL: http://archinform.knuba.edu.ua/article/view/285408 (дата звернення: 12.04.2025).
Островський І., Стадник Г. Управління сталим розвитком міст: трансформація підходів. Економіка та суспільство. 2023. № 58. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-59 (дата звернення: 13.05.2025).
Ткач С. М. Управління розвитком міст на засадах концепції Smart City у Західному регіоні України. Регіональна економіка. 2021. № 2. С. 91-99. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/regek_2021_2_11 (дата звернення: 12.05.2025).
Капінос Г., Ларіонова К. Проблеми управління сталим розвитком України в умовах війни. Modeling and Development of the Economic Systems. 2023. № 1. С. 93–103.
Вакуленко В. Міський маркетинг як інструмент стратегічного планування економічного розвитку міста. Управління сучасним містом. 2002. № 4-6(6). С. 92-95.
Буднікевич І. Муніципальний маркетинг: теорія, методологія, практика. Чернівці : Чернівецький національний університет, 2012. 645 с.
Лендрі Ч. Креативне містотворення: його сила і можливості. Пер. з англ. А. Діамант, Харків : Фоліо, 2020. 252 с.
Dreher, C. Be creative – or die. Salon, 6 June, 2005. URL: https://www.salon.com/2002/06/06/florida_22/ (дата звернення: 22.04.2025).
Mulíček, Ondřej & Osman, Robert & Seidenglanz, Daniel. Urban rhythms: A chronotopic approach to urban timespace. Time & Society. 24. 2014. Pp. 304–325. URL: https://www.researchgate.net/publication/273926424_Urban_rhythms_A_chronotopic_approach_to_urban_timespace (дата звернення: 10.04.2025).
Moreno C. Droit de cité, de la “ville-monde” à la “ville du quart d’heure”. De l’Observatoire, 2020. 179 p.
Afsari Bajestani, S., Stupples, P., & Chanse, V. The changing dynamics of the creative city: Toward an inclusive, participatory, and place-based cultural policy in Wellington, New Zealand. Journal of Urban Affairs, 1–26, 2024. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07352166.2024.2345651#abstract (дата звернення: 18.03.2025).
Peck J. Struggling With the Creative Class. International Journal of Urban and Regional Research. 29. 740-770. 2005. URL: https://www.researchgate.net/publication/4761497_Struggling_With_the_Creative_Class (дата звернення: 20.04.2025).
Segovia, Chema & Hervé, Julie. The creative city approach: origins, construction and prospects in a scenario of transition. City, Territory and Architecture. 2022. URL: https://www.researchgate.net/publication/364240650_The_creative_city_approach_origins_construction_and_prospects_in_a_scenario_of_transition (дата звернення: 20.04.2025).
Shakeri M. Creativity in Urban Planning. Geoversity.io. 2024. URL: https://www.geoversity.io/stories/1476710/creativity-in-urban-planning/ (дата звернення: 10.04.2025).
Kabisch S., Koch F., Gawel E., Haase A., Knapp S., Krellenberg K., Nivala J., Zehnsdorf A. Urban Transformations: Sustainable Urban Development through Resource Efficiency, Quality of Life and Resilience. Dordrecht: Springer International Publishing AG, 2018. 384 p.
State of New York City’s Housing and Neighborhoods in 2021. Furmancenter.org. URL: https://furmancenter.org/stateofthecity/state-of-the-city-2021/about (дата звернення: 10.04.2025).
Copenhagen – Europe’s Greenest Capital City. Planete-energies.com. URL: https://www.planete-energies.com/en/media/article/copenhagen-europes-greenest-capital-city (дата звернення: 11.03.2025).
Eixos prioritaris dels pressupostos 2022. Ajuntament.barcelona.cat. URL: https://ajuntament.barcelona.cat/pressupostos2022/ca/#resultats (дата звернення: 11.03.2025).
Ukraine/Data. Worldbank.org. URL: https://data.worldbank.org/country/ukraine (дата звернення: 19.02.2025).
У реконструкцію площі Двірцевої у Львові вкладуть ще 72,5 млн грн. Zaxid.net. URL: https://zaxid.net/u_rekonstruktsiyu_ploshhi_dvirtsevoyi_u_lvovi_vkladut_shhe_725_mln_grn_n1512363 (дата звернення: 19.02.2025).
Флорида Р. Homo creativus. Як новий клас завойовує світ / Пер. з. англ. М. Яковлєв. Київ : Наш формат, 2018. 432 с.
Do 2050 roku v mistakh zhytyme 68% naselennya svitu – OON [By 2050, 68% of the world's population will live in cities – UN] (2019). Unian.ua. Available at: https://www.unian.ua/world/10120271-do-2050-roku-v-mistah-zhitime-68-naselennya-svitu-oon.html (accessed: 18.03.2025).
Glasco J. (2023). Smart Resilient Cities in Spain: Commitment to the Green Economy: bee smart city. Bee Smart City. Available at: https://www.beesmart.city/en/strategy/smart-environment/smart-cities-in-spain-the-commitment-to-a-green-economy (accessed: 13.05.2025).
Kotler, P., Asplund, C., Rein, I., & Haider, D. (1999). Marketing Places Europe: How to Attract Investments, Industries, Residents and Visitors to Cities, Communities, Regions, and Nations in Europe. Financial Times.
Mohanty, R., & Kumar, B. P. (2021). Urbanization and smart cities. Solving Urban Infrastructure Problems Using Smart City Technologies. Handbook on Planning, Design, Development, and Regulation, pp. 143-158.
Melnyk, M.I. (2023). Osnovni pryntsypy proyektuvannya hromadsʹkykh prostoriv v Nimechchyni na prykladi mista Hannover [Basic principles of public space design in Germany using the example of the city of Hanover]. Contemporary problems of architecture and urban planning, No. 66, pp. 168-178. Available at: http://archinform.knuba.edu.ua/article/view/285408 (accessed: 12.04.2025).
Ostrovsky, I., & Stadnik, G. (2023). Upravlinnya stalym rozvytkom mist: transformatsiya pidkhodiv [Sustainable urban development management: transformation of approaches]. Economy and Society, 58. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-59 (accessed: 13.04.2025).
Tkach, S. M. (2021). Upravlinnya rozvytkom mist na zasadakh kontseptsiyi Smart City u Zakhidnomu rehioni Ukrayiny [Urban development management based on the Smart City concept in the Western region of Ukraine]. Regional Economy. No. 2, pp. 91-99. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/regek_2021_2_11 (accessed: 12.05.2025).
Kapinos, G., & Larionova, K. (2023). Problemy upravlinnya stalym rozvytkom Ukrayiny v umovakh viyny [Problems of sustainable development management of Ukraine in war conditions]. Modeling and Development of the Economic Systems. No. 1, pp. 93–103.
Vakulenko, V. (2002). Misʹkyy marketynh yak instrument stratehichnoho planuvannya ekonomichnoho rozvytku mista [Urban marketing as a tool for strategic planning of economic development of the city]. Modern city management. No. 4-6(6). pp. 92-95.
Budnikevich, I. (2012). Munitsypalʹnyy marketynh: teoriya, metodolohiya, praktyka [Municipal marketing: theory, methodology, practice]. Chernivtsi: Chernivtsi National University, 645 p.
Landry, C. (2020). Kreatyvne mistotvorennya: yoho syla i mozhlyvosti [Creative city planning: its power and possibilities]. Trans. from English. A. Diamant, Kharkiv: Folio, 252 p.
Dreher, C. (2005). Be creative – or die. Salon, 6 June. Available at: https://www.salon.com/2002/06/06/florida_22/ (accessed: 22.04.2025).
Mulíček, Ondřej & Osman, Robert & Seidenglanz, Daniel (2014). Urban rhythms: A chronotopic approach to urban timespace. Time & Society, 24, pp. 304–325. Available at: https://www.researchgate.net/publication/273926424_Urban_ rhythms_A_chronotopic_approach_to_urban_timespace (accessed: 10.04.2025).
Moreno, C. (2020). Droit de cité, de la “ville-monde” à la “ville du quart d’heure”. De l'Observatoire, 179 p.
Afsari Bajestani, S., Stupples, P., & Chanse, V. (2024). The changing dynamics of the creative city: Toward an inclusive, participatory, and place-based cultural policy in Wellington, New Zealand. Journal of Urban Affairs, 1–26. Available at: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07352166.2024.2345651#abstract (accessed: 18.03.2025).
Peck, J. (2005). Struggling With the Creative Class. International Journal of Urban and Regional Research. 29. 740-770. Available at: https://www.researchgate.net/publication/4761497_Struggling_With_the_Creative_Class (accessed: 20.04.2025).
Segovia, Chema & Hervé, Julie (2022). The creative city approach: origins, construction and prospects in a scenario of transition. City, Territory and Architecture. Available at: https://www.researchgate.net/publication/364240650_The_creative_city_approach_origins_construction_and_prospects_in_a_scenario_of_transition (accessed: 20.04.2025).
Shakeri, M. Creativity in Urban Planning (2024). Geoversity.io. Available at: https://www.geoversity.io/stories/1476710/creativity-in-urban-planning/ (accessed: 11.04.2025).
Kabisch, S., Koch, F., Gawel, E., Haase, A., Knapp, S., Krellenberg, K., Nivala, J., & Zehnsdorf, A. (2018). Urban Transformations: Sustainable Urban Development through Resource Efficiency, Quality of Life and Resilience. Dordrecht: Springer International Publishing AG, 384 p.
State of New York City’s Housing and Neighborhoods in 2021. Furmancenter.org. Available at: https://furmancenter.org/stateofthecity/state-of-the-city-2021/about (accessed: 10.04.2025).
Copenhagen - Europe's Greenest Capital City. Planete-energies.com. Available at: https://www.planete-energies.com/en/media/article/copenhagen-europes-greenest-capital-city (accessed: 11.03.2025).
Eixos prioritaris dels presuptos 2022. Ajuntament.barcelona.cat. Available at: https://ajuntament.barcelona.cat/pressupostos2022/ca/#resultats (accessed: 11.03.2025).
Ukraine / Data. Worldbank.org. Available at: https://data.worldbank.org/country/ukraine (accessed: 19.02.2025).
U rekonstruktsiyu ploshchi Dvirtsevoyi u Lʹvovi vkladutʹ shche 72,5 mln hrn. [Another 72.5 million UAH will be invested in the reconstruction of Dvirtseva Square in Lviv]. Zaxid.net. Available at: https://zaxid.net/u_rekonstruktsiyu _ploshhi_dvirtsevoyi_u_lvovi_vkladut_shhe_725_mln_grn_n1512363 (accessed: 19.02.2025).
Florida, R. (2018) Homo creativus. How a new class conquers the world / trans. from English M. Yakovlev. Kyiv: Nash format, 432 p.


