ТИПОЛОГІЯ ТА ПРАКТИКА КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ КРІЗЬ ПРИЗМУ КОНЦЕПЦІЇ TRIPLE BOTTOM LINE

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ecovis/2024-2-9

Ключові слова:

корпоративна соціальна відповідальність, Triple Bottom Line, сталий розвиток, етична відповідальність, екологічна відповідальність, філантропічна відповідальність, економічна стійкість

Анотація

У статті досліджуються теоретичні засади та практичні підходи до впровадження корпоративної соціальної відповідальності (CSR) в контексті концепції «потрійного критерію» (Triple Bottom Line, TBL). Проаналізовано чотири ключові категорії CSR – економічну, етичну, філантропічну та екологічну відповідальність – та їхній взаємозв’язок із складовими TBL: прибуток, люди, планета. На основі вітчизняного та міжнародного досвіду розглянуто практичні приклади CSR-ініціатив у діяльності провідних компаній, зокрема українських підприємств (Нова пошта, ПриватБанк, ДТЕК, МХП), що демонструють різноманіття підходів до формування стійкої бізнес-моделі. Встановлено, що стратегічна інтеграція CSR із принципами TBL сприяє не лише зміцненню репутації та довіри до бізнесу, а й формуванню довгострокової конкурентної переваги. Перспективи подальших досліджень пов’язані з оцінкою ефективності CSR-практик у різних галузях української економіки та розробкою методичних підходів до вимірювання їх впливу на соціально-економічний розвиток.

Посилання

Elkington J. Enter the triple bottom line. In: The triple bottom line. Routledge. 2013. Р. 23–38.

Slaper T.F., Hall T.J. The Triple Bottom Line: What Is It and How Does It Work? Indiana Business Review. 2011. Volume 86. № 1.

Кузьмін О. Є., Станасюк Н. С., Уголькова О. З. Соціальна відповідальність бізнесу: поняття, типологія та чинники формування. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. 2021. № 2 (6). URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2021/nov/25482/nzmened-56-64.pdf

Visser W. The age of responsibility: CSR 2.0 and the New DNA of business. Journal of Business Systems, Governance and Ethics. 2011. № 5. Р. 7–22.

Бондарук Т. Г., Бондарук І. С. Економічна природа організаційно-економічного механізму соціальної відповідальності бізнесу. Науковий вісник Національної академії статистики, обліку та аудиту. 2020. № 1-2. С. 57–64. DOI: https://doi.org/10.31767/nasoa.1-2.2020.06

Селіверстова Л. С., Лосовська Н. В. Підходи до формування організаційно-економічного механізму управління соціальною відповідальністю бізнесу. Економіка та держава. 2019. № 7. С. 13–16. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2019.7.13

Станасюк Н. С., Пасінович І. І., Мурза В. М. Тенденції розвитку корпоративної соціальної відповідальності та методологічні аспекти її оцінювання. Сучасні питання економіки і права. 2020. Вип. 2 (12). С. 31–43. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Spep_2020_2_7

Lyon T. P., Delmas M. A., Maxwell J. W., Bansal P., Chiroleu-Assouline M., Crifo P., Durand R., Gond J. P., King A., Lenox M., Toffel M. CSR needs CPR: Corporate Sustainability and Politics. California Management Review. 2018. № 60(4). Р. 5–24.

Connaker A., Madsbjerg S. The State of Socially Responsible Investing. Harvard Business Review. 2019. URL: https://hbr.org/2019/01/the-state-of-socially-responsible-investing.&nb…

Букреєва Д. С., Денисенко К. В. Соціальна відповідальність бізнесу як основа забезпечення ділової активності підприємств: євроінтеграційний аспект Економіка та суспільство. 2022. Випуск 38. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-52

Starbucks Ethical Sourcing of Sustainable Products. URL: https://www.starbucks.com/responsibility/sourcing/

Ben and Jerry’s. Fairtrade. URL: https://www.benjerry.com/values/issues-we-care-about/fairtrade

Salesforce. How Far Can the 1-1-1 Model Go? This Tech Darling Has a Unique Approach. URL: https://www.salesforce.com/news/stories/how-far-can-the-1-1-1-model-go-this-tech-darling-has-a-unique-approach/

Target Corporate. Offering Debt-Free Degrees To More than 340,000 Target Team Members? Now That’s a Smart Move. URL: https://corporate.target.com/news-features/article/2021/08/target-tuition-assistance

Нова Пошта. Корпоративна соціальна відповідальність Нової Пошти. URL: https://lp-sklad.biz/blog/korporatyvna-soczialna-vidpovidalnist-novoyi-poshty/

Миронівський хлібопродукт. Сталий розвиток – це концепція, яка забезпечує економічне зростання без шкоди для довкілля та суспільства. URL: https://mhp.com.ua/uk/stalyy-rozvytok

АТ КБ «ПриватБанк». Допомагати Просто. URL: https://dobro.privatbank.ua/

ДТЕК Київські Електромережі. Енергоефективність. URL: https://www.dtek-kem.com.ua/ua/energy-efficiency

Elkington, J. (2013). Enter the triple bottom line. In The triple bottom line. Routledge, 23–38.

Slaper, T. F., & Hall, T. J. (2011). The triple bottom line: What is it and how does it work? Indiana Business Review, 86(1).

Kuzmin, O. Ye., Stanasjuk, N. S., & Uholkova, O. Z. (2021). Sotsialna vidpovidalnist biznesu: poniattia, typolohiia ta chynnyky formuvannia [Corporate social responsibility: concept, typology and formation factors]. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku – Management and entrepreneurship in Ukraine: stages of formation and problems of development, 2(6). Available at: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2021/nov/25482/nzmened-56-64.pdf [in Ukrainian].

Visser, W. (2011). The age of responsibility: CSR 2.0 and the new DNA of business. Journal of Business Systems, Governance and Ethics, 5, 7–22.

Bondaruk, T. H., & Bondaruk, I. S. (2020). Ekonomichna pryroda orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu [The economic nature of the organizational and economic mechanism of corporate social responsibility]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi akademii statystyky, obliku ta audytu – Scientific Bulletin of the National Academy of Statistics, Accounting and Auditing, 1–2, 57–64. DOI: https://doi.org/10.31767/nasoa.1-2.2020.06 [in Ukrainian].

Seliverstova, L. S., & Losovska, N. V. (2019). Pidkhody do formuvannia orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu upravlinnia sotsialnoiu vidpovidalnistiu biznesu [Approaches to the formation of the organizational and economic mechanism of corporate social responsibility management]. Ekonomika ta derzhava – Economy and the state, 7, 13–16. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2019.7.13 [in Ukrainian].

Stanasjuk, N. S., Pasinovych, I. I., & Murza, V. M. (2020). Tendentsii rozvytku korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti ta metodolohichni aspekty yii otsiniuvannia [Trends in corporate social responsibility development and methodological aspects of its assessment]. Suchasni pytannia ekonomiky i prava – Modern issues of economics and law, 2(12), 31–43. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Spep_2020_2_7 [in Ukrainian].

Lyon, T. P., Delmas, M. A., Maxwell, J. W., Bansal, P., Chiroleu-Assouline, M., Crifo, P., Durand, R., Gond, J. P., King, A., Lenox, M., & Toffel, M. (2018). CSR needs CPR: Corporate sustainability and politics. California Management Review, 60(4), 5–24.

Connaker, A., & Madsbjerg, S. (2019). The state of socially responsible investing. Harvard Business Review. Available at: https://hbr.org/2019/01/the-state-of-socially-responsible-investing

Bukreeva, D. S., & Denysenko, K. V. (2022). Sotsialna vidpovidalnist biznesu yak osnova zabezpechennia dilovoi aktyvnosti pidpryiemstv: yevrointehratsiinyi aspekt [Corporate social responsibility as the basis for ensuring the business activity of enterprises: the European integration aspect]. Ekonomika ta suspilstvo – Economics and Society, 38. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-52 [in Ukrainian].

Starbucks. (n.d.). Ethical sourcing of sustainable products. Available at: https://www.starbucks.com/responsibility/sourcing/

Ben & Jerry’s. (n.d.). Fairtrade. Available at: https://www.benjerry.com/values/issues-we-care-about/fairtrade

Salesforce. (n.d.). How far can the 1-1-1 model go? This tech darling has a unique approach. Available at: https://www.salesforce.com/news/stories/how-far-can-the-1-1-1-model-go-this-tech-darling-has-a-unique-approach/

Target Corporate. (2021). Offering debt-free degrees to more than 340,000 Target team members? Now that’s a smart move. Available at: https://corporate.target.com/news-features/article/2021/08/target-tuition-assistance

Nova Poshta. (n.d.). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist Novoi Poshty [Corporate social responsibility of Nova Poshta]. Available at: https://lp-sklad.biz/blog/korporatyvna-soczialna-vidpovidalnist-novoyi-poshty/ [in Ukrainian].

Myronivskyi Khliboprodukt. (n.d.). Stalyi rozvytok – tse kontseptsiia, yaka zabezpechuie ekonomichne zrostannia bez shkody dlia dovkillia ta suspilstva [Sustainable development – a concept that ensures economic growth without harming the environment and society]. Available at: https://mhp.com.ua/uk/stalyy-rozvytok [in Ukrainian].

AT KB «PryvatBank». (n.d.). Dopomahaty prosto [Helping is simple]. Available at: https://dobro.privatbank.ua/ [in Ukrainian].

DTEK Kyivski Elektromerezhi. (n.d.). Enerhoefektyvnist [Energy efficiency]. Available at: https://www.dtek-kem.com.ua/ua/energy-efficiency [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Як цитувати

Лопащук, І., Равлюк, А., & Русінко, А. (2024). ТИПОЛОГІЯ ТА ПРАКТИКА КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ КРІЗЬ ПРИЗМУ КОНЦЕПЦІЇ TRIPLE BOTTOM LINE. Scientific Journal of Yuriy Fedkovich Chernivtsi National University Economics, (2), 52–58. https://doi.org/10.32782/ecovis/2024-2-9