СТРЕСОГЕННІ АСПЕКТИ РЕКЛАМИ В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ
Ключові слова:
глобалізація, діджиталізація, Інтернет, міжнародна комунікаційна політика, онлайн- реклама, психологія реклами, стресогенність рекламиАнотація
У статті досліджені деякі стресогенні аспекти реклами в умовах глобалізації та діджиталізації. Проаналізовано структуру, динаміку та тенденції розвитку світового рекламного ринку. Надана оцінка напрямків та обсягу маніпулятивно-стресогенного впливу глобальної рекламної комунікації на потенційну аудиторію; окреслено міжнародний досвід та основні заходи регулювання світового рекламного ринку з метою нівелювання такого впливу.
Посилання
Голда Н.М., Піняк І.Л., Фалович В.А. Моделювання психосоматичних процесів у рекламній діяльності. Галицький економічний вісник. 2020. № 5 (66). C.148-154.
Елина Е.А. Семиотика рекламы (2-е издание): учебное пособие. М.: Дашков и К, Ай Пи Эр Медиа, 2016. 137 c.
Котлер Ф., Г.Катарджая, Ї.Сетьяван. Маркетинг 4.0. Від традиційного до цифрового; пер. з англ. К.Куницької та О.Замаєвої. 2-ге вид. виправл. К.: Вид. група КМ-БУКС, 2021. 224 с.
Рябчик А. В. Методи психологічного впливу в рекламі. Ефективна економіка. 2018. № 11. С. 10-17.
Сельє Г. Стресс без дистресса. М: Прогрес, 1979. 123 с. URL: http://lib.ru/PSIHO/SELYE/distree.txt (дата звернення: 02.02.2022)
Согорін А.А. “Реклама” і “Рекламний вплив” як соціологічні концепти. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2015. № 65-66. C.117-125.
Advertising Makes Us Unhappy. Harvard Business Review. January–February 2020. URL: https://hbr.org/2020/01/advertising-makes-us-unhappy (дата звернення: 10.02.2022)
Advertising and Marketing on the Internet: Rules of the Road. Federal Trade Commission. URL: https://www.ftc.gov/tips-advice/business-center/advertising-and-marketing (дата звернення: 12.02.2022)
Advertising expenditure & forecasts. WARC. URL: https://www.warc.com/search/Advertisingexpenditure_forecasts/ (дата звернення: 24.01.2022)
Advertising spending in the world’s largest ad markets in 2021. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/273736/advertising-expenditure-in-the-worlds-largest-ad-markets/ (дата звернення: 26.01.2022)
AIDA model explained: Examples and tips for using this strategic marcomms planning model the real world. Smart Insights. URL: https://www.smartinsights.com/traffic-building-strategy/offer-and-message-development/aidamodel/(дата звернення: 01.02.2022)
Advertising Codes. ASA. URL: https://www.asa.org.uk/codes-and-rulings/advertising-codes.html (дата звернення: 09.02.2022)
Consumer favorability towards selected types of ads in the United States. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/247875/consumer-attitudes-towards-advertising-in-the-us-by-format/ (дата
звернення: 20.01.2022).
Coronavirus (COVID-19) Marketing & Ad Spend Report (Updated July 2021). Influencer Marketing Hub. URL: https://influencermarketinghub.com/ (дата звернення: 24.01.2022)
Distribution of advertising spending worldwide in 2020, by medium. Statista. URL: https://www.statista.com/(дата звернення: 28.11.2021)
Growth of advertising spending worldwide from 2000 to 2024. Statista. URL: https://www.statista.com/statistics/272443/growth-of-advertising-spending-worldwide/ (дата звернення: 08.02.2022)
Heath R. G. How advertisers seduce our subconscious. The Conversation. August 23. 2016. URL: https://theconversation.com/ (дата звернення: 15.12.2021)
Here Is OAAA’s 2020 Megabrands Report. Top 100 OOH Advertisers. OOH Today. URL: https://oohtoday.com/(дата звернення: 23.12.2021).
Influencer marketing market size worldwide from 2016 to 2021. Statista. URL: https://www.statista.com/ (дата звернення: 16.12.2021).
ICC Advertising and Marketing Communications Code. International chamber of commerce. URL: https://iccwbo.org/ (дата звернення: 01.02.2022)
Sinclair J. Advertising, the Media, and Globalization. Media Industries Journal. 2015. Vol. 1, №3. P.42-57
Thinking vs Feeling: The Psychology of Advertising. USF Dornsife. URL: https://appliedpsychologydegree.usc.edu/ (дата звернення: 05.02.2022)
Why Advertising Stresses People Out (And How Engagement’s The Solution). B&T Magazine. Marketing. 18 December, 2015. URL: https://www.bandt.com.au/advertising-actually-stresses-people-out-and-why-engagements-thesolution/
(дата звернення: 25.01.2022) 1. Holda N.M., Piniak I.L., Falovych V.A. (2020) Modeliuvannia psykhosomatychnykh protsesiv u reklamnii diialnosti [Modeling of psychosomatic processes in advertising], Halytskyi ekonomichnyi visnyk, № 5 (66), P.148-154.
Elyna E.A. (2016) Semyotyka reklamy [Semiotics of advertising] (2-e yzdanye): uchebnoe posobye, Dashkov y K, IPR Medya, Moscow, 137 p.
Kotler Ph., Kartajaya H., Setiawan I. (2021) Marketynh 4.0. Vid tradytsiinoho do tsyfrovoho [Marketing 4.0. Moving from Traditional to Digital], per. z anhl. K. Kunytskoi ta O. Zamaievoi. 2-he vyd. vypravl. Vyd. hrupa KMBUKS, Kyiv, 224 p.
Riabchyk A. V. (2018) Metody psykholohichnoho vplyvu v reklami [Methods of psychological influence in advertising]. Efektyvna ekonomika, № 11, P. 10-17.
Selie H. (1979) Stress bez dystressa. [Stress without distress], Prohres, M, 123 p., URL: http://lib.ru/PSIHO/SELYE/distree.txt (Accessed: 02 Feb 2022)
Sohorin A.A. (2015) “Reklama” i “Reklamnyi vplyv” yak sotsiolohichni kontsepty. ["Advertising" and "Advertising influence" as sociological concepts], Sotsialni tekhnolohii: aktualni problemy teorii ta praktyky, № 65-66, P.117-125.
Advertising Makes Us Unhappy, Harvard Business Review, January–February 2020, URL: https://hbr.org/2020/01/advertising-makes-us-unhappy (Accessed:10.02.2022)
Advertising and Marketing on the Internet: Rules of the Road, Federal Trade Commission, URL: https://www.ftc.gov/tips-advice/business-center/advertising-and-marketing (Accessed: 12.02.2022)
Advertising expenditure & forecasts, WARC, URL: https://www.warc.com/search/Advertisingexpenditure_forecasts/ (Accessed: 24.01.2022)
Advertising spending in the world’s largest ad markets in 2021, Statista, URL: https://www.statista.com/statistics/273736/advertising-expenditure-in-the-worlds-largest-ad-markets/ (Accessed: 26.01.2022)
AIDA model explained: Examples and tips for using this strategic marcomms planning model the real world, Smart Insights, URL: https://www.smartinsights.com/traffic-building-strategy/offer-and-message-development/aidamodel/ (Accessed: 01.02.2022)
Advertising Codes, ASA, URL: https://www.asa.org.uk/codes-and-rulings/advertising-codes.html (Accessed: 09.02.2022)
Consumer favorability towards selected types of ads in the United States, Statista, URL: https://www.statista.com/statistics/247875/consumer-attitudes-towards-advertising-in-the-us-by-format/ (Accessed: 20.01.2022)
Coronavirus (COVID-19) Marketing & Ad Spend Report (Updated July 2021), Influencer Marketing Hub, URL: https://influencermarketinghub.com/ (Accessed: 24.01.2022)
Distribution of advertising spending worldwide in 2020, by medium, Statista, URL: https://www.statista.com/(Accessed: 28.11.2021)
Growth of advertising spending worldwide from 2000 to 2024, Statista, URL: https://www.statista.com/statistics/272443/growth-of-advertising-spending-worldwide/ (Accessed: 08.02.2022)
Heath R. G. (2016) How advertisers seduce our subconscious, The Conversation, URL: https://theconversation.com/ (Accessed: 15.12.2021).
Here Is OAAA’s 2020 Megabrands Report. Top 100 OOH Advertisers, OOH Today, URL: https://oohtoday.com/ (Accessed: 23.12.2021).
Influencer marketing market size worldwide from 2016 to 2021, Statista, URL: https://www.statista.com/(Accessed: 16.12.2021).
ICC Advertising and Marketing Communications Code, International chamber of commerce, URL: https://iccwbo.org/ (Accessed: 01.02.2022)
Sinclair J. (2015) Advertising, the Media, and Globalization, Media Industries Journal, Vol. 1, №3, P.42-57
Thinking vs Feeling: The Psychology of Advertising, USF Dornsife, URL: https://appliedpsychologydegree.usc.edu/ (Accessed: 05.02.2022)
Why Advertising Stresses People Out (And How Engagement’s The Solution) B&T Magazine. Marketing, 18 December, 2015, URL: https://www.bandt.com.au/advertising-actually-stresses-people-out-and-why-engagements-thesolution/ (Accessed: 25.01.2022)