КЛЮЧОВІ ПЕРЕШКОДИ НА ЕТАПАХ БІЗНЕС-ПРОЦЕСУ КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЇ ІННОВАЦІЙ

Автор(и)

  • Л.О. Сигида Сумський державний університет
  • А.П. Хаба Сумський державний університет

Ключові слова:

комерціалізація, інновації, провал інновацій, перешкоди

Анотація

статті здійснено аналіз етапів комерціалізації, запропонованих вітчизняними і зарубіжними вченими та університетами. Встановлено, що деякі етапи виокремлюються майже у всіх розглянутих комерціалізаційних процесах. Відповідно, сформовано узагальнений перелік етапів комерціалізації інновацій, що включає 1) дослідження доцільності розроблення інноваційного товару, генерація та вибір ідей; 2) оцінювання потенціалу комерціалізації ідеї інновації; 3) захист інтелектуальної власності; 4) маркетинг; 5) розроблення та 6) запуск нового товару. Проведено дослідження причин провалів інновацій, зокрема, відсутність попиту на інновацію, недостатня маркетингова підтримка, прийняття неправильних рішень та інші. Крім того, визначено відповідність між узагальненими етапами комерціалізації інновацій та потенційними перешкодами, що можуть виникати на кожному з етапів.

Посилання

Emmer M. 95 Percent of New Products Fail. Inc. URL: https://www.inc.com/marc-emmer/95-percent-of-newproducts-fail-here-are-6-steps-to-make-sure-yours-dont.html

Weil A. The reasons your innovations fail… and how to overcome the issue. URL: https://www.umi.us/blog/reasons-innovations-fail/

Kotashev K. Startup Failure Rate: How Many Startups Fail and Why? January 9, 2022. URL: https://www.failory.com/blog/startup-failure-rate

Ringel M., Taylor A., Zabli H. The Rising Need for Innovation Speed. The Most Innovative Companies 2015. 2015. URL: https://www.bcg.com/publications/2015/growth-lean-manufacturing-rising-need-for-innovation-speed

Обстеження інноваційної діяльності в економіці України за період 2010-2012 рр. (за міжнародною методологією). URL: http://www.ukrstat.gov.ua/.

Обстеження інноваційної діяльності в економіці України за період 2012-2014 років (за міжнародною методологією). URL: http://www.ukrstat.gov.ua/.

Обстеження інноваційної діяльності в економіці України за період 2014-2016 років (за міжнародною методологією). URL: http://www.ukrstat.gov.ua/.

Friedrich von den Eichen S., Freiling J. Matzler, K. Why business model innovations fai. Journal of Business Strategy, 2015, №36(6), PP. 29-38.

Heidenreich S., Spieth P. Why innovations fail – The case of passive and active innovation resistance. International Journal of Innovation Management, 2013, № 17(5), 1350021.

Heidenreich, S., Kraemer, T. Innovations – Doomed to Fail? Investigating Strategies to Overcome Passive Innovation Resistance. Journal of Product Innovation Management, 2016, № 33(3), PP. 277-297.

Commercialization Milestones: Pathway to Success. Minnesota Department of commerce. Division of Energy resources. URL: https://mn.gov/commerce-stat/pdfs/commercialization-milest-success.pdf

Commercialisation process. University of York. URL: https://www.york.ac.uk/staff/research/commercialising-research/commercialisation-process/

Commercialization Process. UNHInnovation. University of New Hampshire. URL: https://innovation.unh.edu/commercialization-process

Commercialize an Invention. Division of the Vice-President, Research & Innovation. University of Toronto. URL: https://research.utoronto.ca/inventions-commercialization-entrepreneurship/commercialize-invention

Technology transfer and commercialization process. The University of Toledo. URL: https://www.utoledo.edu/research/TechTransfer/TTandCommProcess.html

Steps to Commercialization. OHSU Innovates. URL: https://www.ohsu.edu/innovates/stepscommercialization

Technology Transfer Office. Commercialization process. Cleveland State University. URL: https://www.csuohio.edu/technology-transfer/commercialization-process

Косцик Р.С. Етапи процесу комерціалізації інноваційної продукції промислових підприємств. Вісник СумДУ. Серія “Економіка”, 2012, №4’, С. 150-154.

Cooper R.G. Stage-gate systems: A new tool for managing new products. Business Horizons. 1993. May-June. Р. 44-54.

Melgarejo R., Malek K. Setting the record straight on innovation failure. 2018 The Nielsen Company (US). URL: https://www.nielsen.com/wp-content/uploads/sites/3/2019/04/setting-the-record-straight-common-causes-ofinnovation-failure-1.pdf

4 reasons why innovations fail. LEAD Innovation Blog. URL: https://www.lead-innovation.com/englishblog/why-innovations-fail

Understanding Unsuccessful Innovation Working Paper. NCSES 21-201. National Center for Science and Engineering Statistics. URL: https://www.nsf.gov/statistics/2021/ncses21201/ncses21201.pdf

Emmer, M. “95 Percent of New Products Fail”. Inc. available at: https://www.inc.com/marc-emmer/95-percentof-new-products-fail-here-are-6-steps-to-make-sure-yours-dont.html (Accessed 30.04.2022).

Weil, A. “The reasons your innovations fail… and how to overcome the issue”. available at: https://www.umi.us/blog/reasons-innovations-fail/ (Accessed 30.04.2022)

Kotashev, K. (January 9, 2022). “Startup Failure Rate: How Many Startups Fail and Why?”. available at: https://www.failory.com/blog/startup-failure-rate (Accessed 02.05.2022)

Ringel, M., Taylor, A., Zabli, H. (2015). “The Rising Need for Innovation Speed. The Most Innovative Companies 2015”. available at: https://www.bcg.com/publications/2015/growth-lean-manufacturing-rising-need-forinnovation-speed (Accessed 27.04.2022)

“Survey of innovation activity in the economy of Ukraine for the period 2010-2012 (according to the international methodology)”. available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 27.04.2022).

“Survey of innovation activity in the economy of Ukraine for the period 2012-2014 (according to the international methodology)”. available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 27.04.2022).

“Survey of innovation activity in the economy of Ukraine for the period 2014-2016 (according to the international methodology)”. available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 30.04.2022).

Friedrich, von den Eichen S., Freiling, J. Matzler, K. (2015). “Why business model innovations fail”. Journal of Business Strategy, vol. 36(6), pp. 29-38.

Heidenreich, S., Spieth P. (2013). “Why innovations fail – The case of passive and active innovation resistance”. International Journal of Innovation Management, vol. 17(5), 1350021.

Heidenreich, S., Kraemer, T. (2016). “Innovations – Doomed to Fail? Investigating Strategies to Overcome Passive Innovation Resistance”. Journal of Product Innovation Management, vol. 33(3), pp. 277-297.

“Commercialization Milestones: Pathway to Success”. Minnesota Department of commerce. Division of Energy resources. available at: https://mn.gov/commerce-stat/pdfs/commercialization-milest-success.pdf (Accessed 02.05.2022).

“Commercialisation process”. University of York. available at: https://www.york.ac.uk/staff/research/commercialising-research/commercialisation-process/ (Accessed 02.05.2022).

“Commercialization Process. UNHInnovation”. University of New Hampshire. available at: https://innovation.unh.edu/commercialization-process (Accessed 02.05.2022).

“Commercialize an Invention. Research & Innovation”. University of Toronto. available at: https://research.utoronto.ca/inventions-commercialization-entrepreneurship/commercialize-invention (Accessed 03.05.2022).

“Technology transfer and commercialization process”. The University of Toledo. available at: https://www.utoledo.edu/research/TechTransfer/TTandCommProcess.html (Accessed 03.05.2022).

“Steps to Commercialization”. OHSU Innovates. available at: https://www.ohsu.edu/innovates/stepscommercialization (Accessed 03.05.2022).

“Technology Transfer Office. Commercialization process”. Cleveland State University. available at: https://www.csuohio.edu/technology-transfer/commercialization-process (Accessed 03.05.2022).

Kostsyk R.S. (2012). “The stages of commercialization of innovative products of industrial enterprises”. Bulletin of Sumy State University, no. 4’, pp. 150-154.

Cooper, R.G. (1993. May-June). “Stage-gate systems: A new tool for managing new products”. Business Horizons, pp. 44-54.

Melgarejo, R., Malek, K. (2018). “Setting the record straight on innovation failure”. The Nielsen Company (US). available at: https://www.nielsen.com/wp-content/uploads/sites/3/2019/04/setting-the-record-straight-commoncauses-of-innovation-failure-1.pdf (Accessed 27.04.2022).

“4 reasons why innovations fail”. LEAD Innovation Blog. available at: https://www.leadinnovation.com/english-blog/why-innovations-fail (Accessed 02.05.2022).

“Understanding Unsuccessful Innovation Working Paper”. NCSES 21-201. National Center for Science and Engineering Statistics. available at: https://www.nsf.gov/statistics/2021/ncses21201/ncses21201.pdf (Accessed 27.04.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-26

Як цитувати

Сигида, Л., & Хаба, А. (2022). КЛЮЧОВІ ПЕРЕШКОДИ НА ЕТАПАХ БІЗНЕС-ПРОЦЕСУ КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЇ ІННОВАЦІЙ. Науковий вісник ЧНУ імені Юрія Федьковича. Серія Економіка, (840), 32–39. вилучено із http://journals.chnu.chernivtsi.ua/index.php/econom/article/view/117