КОНЦЕПТУАЛЬНІ ТА ПРИКЛАДНІ ЗАСАДИ ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ СТРАТЕГІЧНОГО ПАРТНЕРСТВА В ТРІАДІ «ОСВІТА/НАУКА – БІЗНЕС – ДЕРЖАВА»

Автор(и)

  • Михайло Сагайдак Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана https://orcid.org/0000-0001-6526-1170
  • Ірина Сімшаг Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана https://orcid.org/0000-0002-4530-517X

DOI:

https://doi.org/10.32782/ecovis/2025-2-17

Ключові слова:

партнерство, стратегічне партнерство, ефективність, економічна та соціальна ефективність, економічний розвиток, ЗВО, бізнес-організації, державні інституції, довіра

Анотація

У статті досліджуються концептуальні та прикладні засади оцінювання ефективності стратегічного партнерства у тріаді «освіта/наука – бізнес – держава», що є ключовим чинником сучасного економічного розвитку. Простежено історичну еволюцію партнерства – від ремісничих об’єднань до сучасних стратегічних альянсів, які забезпечують зростання інституційної спроможності та посилення позицій на глобальному ринку. Проаналізовано широкий спектр визначень партнерства та обґрунтовано багатовимірний характер партнерської взаємодії – правовий, економічний, соціальний та управлінський. Запропоновано методику побудови інтегрального індексу ефективності партнерства з чотирма субіндексами: правовий (L), економічний (Ec), соціальний (S) та управлінський (M), що дозволяє комплексно оцінювати стан і динаміку взаємодії, виділяти сильні та слабкі сторони та визначати рівень зрілості партнерства. Використання вагових коефіцієнтів забезпечує пріоритетність інтересів різних стейкхолдерів, а адаптація методики до освітньої, наукової та бізнес-сфери підвищує її універсальність. Застосування підходу забезпечує науково обґрунтоване вимірювання ефективності партнерських моделей, підвищує прозорість їхньої діяльності та сприяє формуванню більш виваженої державної політики, зміцненню інституційної спроможності університетів та зростанню довіри бізнесу до співпраці з академічним і державним секторами. Результати дослідження формують методичну базу для подальшого вивчення стратегічного партнерства як чинника економічного розвитку в умовах глобальної нестабільності.

Посилання

Крихівська Н. О. Формування стратегічних партнерських відносин між виробничими, освітніми та науковими структурами у нафтогазовому комплексі : дис. …канд. екон. наук : 08.00.04. Івано-Франківськ, 2018. 234 с.

Сміт А. Дослідження про природу і причини багатства народів / пер. з англ. О. Васильєва, М. Межевікіна, А. Малівський. Київ : Наш Формат, 2018. 736 с.

Porter M.E. Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance. New York : Free Press, 1985. 557 p.

Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit. Hoboken, NJ: Wiley, 2010. 256 р.

Harnesk R. Partnership with internal customers – a way to achieve increased commitment. The TQM Magazine. 2004.Vol. 16, no. 1. Р. 26–32.

Завадський Й. С., Осовська Т. В., Юшкевич О. О. Економічний словник. Київ : Кондор, 2006. 356 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ; Ірпінь : ВТФ Перун, 2005. 1728 с.

Oxford Learner’s Dictionaries. URL: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com

Cambridge Free English Dictionary and Thesaurus. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/

Багатомовний юридичний словник-довідник / І. О. Голубовська, В. М. Шовковий, О. М. Лефтерова та ін. Київ : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2012. 543 с.

Спасибо-Фатєєва І. В. Цивілістичний погляд на поняття партнерства. Право України. 2010. №12. С. 4–10.

Чалюк Ю. О. Система соціальних послуг як сучасний галузевий тренд: архітектоніка та принципи функціонування. Стратегічне партнерство в бізнесі: теорія, методологія, практика : монографія / за заг. ред. М.П. Сагайдака. Київ : КНЕУ, 2024. С. 235–256. DOI: http://doi.org/10.35668/978-966-926-502-9-11

Дяків Р. С. Енциклопедія бізнесмена, економіста, менеджера. Київ : Міжнародна економічна фундація, 2000. 703 с.

Сімшаг І. О. Стратегічне партнерство у сфері освітніх послуг: нові виміри взаємодії. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2025. Т. 1. №29. С. 76–86. DOI: https://doi.org/10.35774/rarrpsu2024.29.076

Данилюк М. О., Крихівська Н. О., Данилюк-Черних І. М. Стратегічне партнерство об’єктів господарювання з позицій поведінкової економіки. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2020. Серія 29. С. 41–46. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/30217

Сафарян І. А. Міжнародні партнерські відносини підприємств країн Європи : дис. ... канд. екон. наук : 08.00.02. Тернопіль : ТНЕУ, 2012. 224 с.

Шершньова З. Є. Стратегічне управління: Підручник. 2-ге вид., перероб. і доп. Київ : КНЕУ, 2004. 699 с.

Гребешкова О. М., Махова Г. В. Проектний підхід до формування стратегічних партнерств підприємств. Збірник наукових праць ЧДТУ. 2016. Випуск 22. С. 23–27.

Махова Г. В. Стратегічні партнерства підприємств як стратегічний імператив в умовах «нової економіки». Формування ринкової економіки : зб. наук. пр. Київ : КНЕУ, 2010. Ч. 2. С. 92–98.

Гребешкова О. М., Махова Г. В. Стратегічні партнерства підприємств: слайд-курс (на правах рукопису). Київ : КНЕУ, 2008. 260 с.

Востряков О. В., Гребешкова О. М. Стратегічне управління підприємством: бізнес-курс. Київ : КНЕУ, 2014. С. 118–121.

Глобальне партнерство в парадигмі сталого розвитку: освіта, технології, інновації : монографія / за заг. ред. О. Ю. Березіної, Ю. В. Ткаченко. Черкаси : Видавець Чабаненко Ю.А., 2017. 524 с.

Austin J.E., Seitanidi M.M. Collaborative Value Creation: A Review of Partnering Between Nonprofits and Businesses: Part I. Value Creation Spectrum and Collaboration Stages. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 2012. No. 41(5). Р. 726–758. DOI: https://doi.org/10.1177/0899764012450777

Герасимчук В. Г. Стратегічне партнерство: принципи, інструментарій, ефективність. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2014. № 11. С. 61–66. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/evntukpi_2014_11_12

OECD. Education at a Glance 2023: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris, 2023. DOI: https://doi.org/10.1787/e13bef63-en

Сагайдак М. П., Прохорова Є. В. Стратегічне партнерство в екосистемі підприємницького університету. Актуальні проблеми економіки та управління. 2025. № 1. С. 45–64. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15161460

Creswell John W., and J. David Creswell. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications, 2017.

Інформаційно-комунікаційна система Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. URL: https://public.naqa.gov.ua/

Krykhivska N. O. (2018). Formuvannia stratehichnykh partnerskykh vidnosyn mizh vyrobnychymy, osvitnimy ta naukovymy strukturamy u naftohazovomu kompleksi : dys. …kand. ekon. nauk : 08.00.04. Ivano-Frankivsk, 234 s.

Smit A. Doslidzhennia pro pryrodu i prychyny bahatstva narodiv / per. z anhl. O. Vasylieva, M. Mezhevikina, A. Malivskyi. Kyiv : Nash Format, 2018. 736 s.

Porter M. E. (1985). Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance. New York : Free Press, 557 p.

Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. (2010). Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit. Hoboken, NJ: Wiley, 256 s.

Harnesk R. (2004). Partnership with internal customers – a way to achieve increased commitment. The TQM Magazine. Vol. 16, no. 1. Р. 26–32.

Zavadskyi Y. S., Osovska T. V., Yushkevych O. O. (2006). Ekonomichnyi slovnyk. Kyiv : Kondor, 356 s.

Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy (z dod. i dopov.) / uklad. i holov. red. V.T. Busel. Kyiv; Irpin: VTF Perun, 2005. 1728 s.

Oxford Learner’s Dictionaries. URL: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com

Cambridge Free English Dictionary and Thesaurus. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/

Bahatomovnyi yurydychnyi slovnyk-dovidnyk / I. O. Holubovska, V. M. Shovkovyi, O. M. Lefterova ta in. Kyiv : Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr «Kyivskyi universytet», 2012. 543 s.

Spasybo-Fatieieva I. V. (2010). Tsyvilistychnyi pohliad na poniattia partnerstva. Pravo Ukrainy. № 12. S. 4–10.

Chaliuk Yu. O. (2024). Systema sotsialnykh posluh yak suchasnyi haluzevyi trend: arkhitektonika ta pryntsypy funktsionuvannia. Stratehichne partnerstvo v biznesi: teoriia, metodolohiia, praktyka : monohrafiia / za zah. red. M.P. Sahaidaka. Kyiv : KNEU, S. 235–256. http://doi.org/10.35668/978-966-926-502-9-11

Diakiv R. S. (2000). Entsyklopediia biznesmena, ekonomista, menedzhera. Kyiv: Mizhnarodna ekonomichna fundatsiia, 703 s.

Simshah I. O. (2025). Stratehichne partnerstvo u sferi osvitnikh posluh: novi vymiry vzaiemodii. Rehionalni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrainy. T. 1. № 29. S. 76–86. DOI: https://doi.org/10.35774/rarrpsu2024.29.076

Danyliuk M.O., Krykhivska N. O., Danyliuk-Chernykh I. M. (2020). Stratehichne partnerstvo obiektiv hospodariuvannia z pozytsii povedinkovoi ekonomiky. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia 29. S. 41–46. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/30217

Safarian I. A. (2012). Mizhnarodni partnerski vidnosyny pidpryiemstv krain Yevropy : dys. ... kand. ekon. nauk : 08.00.02. Ternopil : TNEU, 224 s.

Shershnova Z. Ye. (2004). Stratehichne upravlinnia: Pidruchnyk. 2-he vyd., pererob. i dop. Kyiv : KNEU, 699 s.

Hrebeshkova O. M., Makhova H. V. (2016). Proektnyi pidkhid do formuvannia stratehichnykh partnerstv pidpryiemstv. Zbirnyk naukovykh prats ChDTU. Vypusk 22. S. 23–27.

Makhova H. V. (2010). Stratehichni partnerstva pidpryiemstv yak stratehichnyi imperatyv v umovakh «novoi ekonomiky». Formuvannia rynkovoi ekonomiky : zb. nauk. pr. Kyiv : KNEU, Ch. 2. S. 92–98.

Hrebeshkova O. M., Makhova H. V. (2008). Stratehichni partnerstva pidpryiemstv: slaid-kurs (na pravakh rukopysu). Kyiv : KNEU, 260 s.

Vostriakov O. V., Hrebeshkova O. M. (2014). Stratehichne upravlinnia pidpryiemstvom: biznes-kurs. Kyiv: KNEU, S. 118–121.

Hlobalne partnerstvo v paradyhmi staloho rozvytku: osvita, tekhnolohii, innovatsii : monohrafiia / za zah. red. O. Yu. Berezinoi, Yu. V. Tkachenko. Cherkasy : Vydavets Chabanenko Yu.A., 2017. 524 s.

Austin J. E., Seitanidi M. M. (2012). Collaborative Value Creation: A Review of Partnering Between Nonprofits and Businesses: Part I. Value Creation Spectrum and Collaboration Stages. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, No. 41(5). Р. 726–758. DOI: https://doi.org/10.1177/0899764012450777

Herasymchuk V. H. (2014). Stratehichne partnerstvo: pryntsypy, instrumentarii, efektyvnist. Ekonomichnyi visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut». № 11. S. 61–66. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/evntukpi_2014_11_12

OECD. Education at a Glance 2023: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris, 2023. DOI: https://doi.org/10.1787/e13bef63-en

Sahaidak M. P., Prokhorova Ye. V. Stratehichne partnerstvo v ekosystemi pidpryiemnytskoho universytetu. Aktualni problemy ekonomiky ta upravlinnia. 2025. № 1. S. 45–64. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15161460

Creswell John W., and J. David Creswell. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications, 2017.

Informatsiino-komunikatsiina systema Natsionalnoho ahentstva iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. URL: https://public.naqa.gov.ua/

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Як цитувати

Сагайдак, М., & Сімшаг, І. (2025). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ТА ПРИКЛАДНІ ЗАСАДИ ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ СТРАТЕГІЧНОГО ПАРТНЕРСТВА В ТРІАДІ «ОСВІТА/НАУКА – БІЗНЕС – ДЕРЖАВА». Scientific Journal of Yuriy Fedkovich Chernivtsi National University Economics, (2), 120–129. https://doi.org/10.32782/ecovis/2025-2-17