CONCEPTUAL AND APPLIED FOUNDATIONS FOR EVALUATING THE EFFECTIVENESS OF STRATEGIC PARTNERSHIP WITHIN THE TRIAD “EDUCATION/SCIENCE – BUSINESS – GOVERNMENT”
DOI:
https://doi.org/10.32782/ecovis/2025-2-17Keywords:
partnership, strategic partnership, effectiveness, economic and social efficiency, economic development, higher education institutions, business organizations, government institutions, trustAbstract
This article examines the conceptual and applied foundations for evaluating the effectiveness of strategic partnership within the triad “Education/Science – Business – Government”, which constitutes one of the key factors in contemporary economic development. The historical evolution of partnership is traced - from early artisanal associations to modern strategic alliances that enhance institutional capacity, foster economic development, and strengthen positions in the global market. A wide spectrum of definitions of partnership is analyzed. It is argued that partnership interaction within the indicated triad is multidimensional - legal, economic, social, and managerial, collectively determining its impact on the sustainability of societal processes and long-term economic development. The integration of classical ideas by A. Smith, M. Porter, and F. Kotler with contemporary scientific approaches is demonstrated, providing a methodological foundation for the study. Barriers and risks to partnership development, as well as assessment methods – direct, indirect, and combined, are examined. A methodology for constructing an integral partnership effectiveness index is proposed, comprising four sub-indices: Legal (L), Economic (Ec), Social (S), and Managerial (M). The Economic sub-index (Ec) is considered central, as partnership outcomes primarily determine its contribution to the economic development of enterprises and regions. This approach enables a comprehensive evaluation of the state and dynamics of interactions, identification of strengths and weaknesses, and determination of partnership maturity levels. To enhance assessment accuracy, weighted coefficients reflecting the priority of different stakeholders’ interests are applied. Particular attention is given to the adaptability of the methodology across various domains – educational, scientific, and business – taking into account strategic objectives and the development specifics of each sector. The application of the proposed approach ensures a scientifically grounded measurement of partnership model effectiveness, increases transparency in their functioning, and opens opportunities for developing more informed public policies, strengthening the institutional capacity of universities, and enhancing business trust in collaboration with academic and governmental sectors. Thus, the study results provide a theoretical and methodological foundation for further research on strategic partnership as a factor of economic development under conditions of global instability and emerging challenges.
References
Крихівська Н. О. Формування стратегічних партнерських відносин між виробничими, освітніми та науковими структурами у нафтогазовому комплексі : дис. …канд. екон. наук : 08.00.04. Івано-Франківськ, 2018. 234 с.
Сміт А. Дослідження про природу і причини багатства народів / пер. з англ. О. Васильєва, М. Межевікіна, А. Малівський. Київ : Наш Формат, 2018. 736 с.
Porter M.E. Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance. New York : Free Press, 1985. 557 p.
Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit. Hoboken, NJ: Wiley, 2010. 256 р.
Harnesk R. Partnership with internal customers – a way to achieve increased commitment. The TQM Magazine. 2004.Vol. 16, no. 1. Р. 26–32.
Завадський Й. С., Осовська Т. В., Юшкевич О. О. Економічний словник. Київ : Кондор, 2006. 356 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод. і допов.) / уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ; Ірпінь : ВТФ Перун, 2005. 1728 с.
Oxford Learner’s Dictionaries. URL: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com
Cambridge Free English Dictionary and Thesaurus. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/
Багатомовний юридичний словник-довідник / І. О. Голубовська, В. М. Шовковий, О. М. Лефтерова та ін. Київ : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2012. 543 с.
Спасибо-Фатєєва І. В. Цивілістичний погляд на поняття партнерства. Право України. 2010. №12. С. 4–10.
Чалюк Ю. О. Система соціальних послуг як сучасний галузевий тренд: архітектоніка та принципи функціонування. Стратегічне партнерство в бізнесі: теорія, методологія, практика : монографія / за заг. ред. М.П. Сагайдака. Київ : КНЕУ, 2024. С. 235–256. DOI: http://doi.org/10.35668/978-966-926-502-9-11
Дяків Р. С. Енциклопедія бізнесмена, економіста, менеджера. Київ : Міжнародна економічна фундація, 2000. 703 с.
Сімшаг І. О. Стратегічне партнерство у сфері освітніх послуг: нові виміри взаємодії. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2025. Т. 1. №29. С. 76–86. DOI: https://doi.org/10.35774/rarrpsu2024.29.076
Данилюк М. О., Крихівська Н. О., Данилюк-Черних І. М. Стратегічне партнерство об’єктів господарювання з позицій поведінкової економіки. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2020. Серія 29. С. 41–46. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/30217
Сафарян І. А. Міжнародні партнерські відносини підприємств країн Європи : дис. ... канд. екон. наук : 08.00.02. Тернопіль : ТНЕУ, 2012. 224 с.
Шершньова З. Є. Стратегічне управління: Підручник. 2-ге вид., перероб. і доп. Київ : КНЕУ, 2004. 699 с.
Гребешкова О. М., Махова Г. В. Проектний підхід до формування стратегічних партнерств підприємств. Збірник наукових праць ЧДТУ. 2016. Випуск 22. С. 23–27.
Махова Г. В. Стратегічні партнерства підприємств як стратегічний імператив в умовах «нової економіки». Формування ринкової економіки : зб. наук. пр. Київ : КНЕУ, 2010. Ч. 2. С. 92–98.
Гребешкова О. М., Махова Г. В. Стратегічні партнерства підприємств: слайд-курс (на правах рукопису). Київ : КНЕУ, 2008. 260 с.
Востряков О. В., Гребешкова О. М. Стратегічне управління підприємством: бізнес-курс. Київ : КНЕУ, 2014. С. 118–121.
Глобальне партнерство в парадигмі сталого розвитку: освіта, технології, інновації : монографія / за заг. ред. О. Ю. Березіної, Ю. В. Ткаченко. Черкаси : Видавець Чабаненко Ю.А., 2017. 524 с.
Austin J.E., Seitanidi M.M. Collaborative Value Creation: A Review of Partnering Between Nonprofits and Businesses: Part I. Value Creation Spectrum and Collaboration Stages. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 2012. No. 41(5). Р. 726–758. DOI: https://doi.org/10.1177/0899764012450777
Герасимчук В. Г. Стратегічне партнерство: принципи, інструментарій, ефективність. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2014. № 11. С. 61–66. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/evntukpi_2014_11_12
OECD. Education at a Glance 2023: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris, 2023. DOI: https://doi.org/10.1787/e13bef63-en
Сагайдак М. П., Прохорова Є. В. Стратегічне партнерство в екосистемі підприємницького університету. Актуальні проблеми економіки та управління. 2025. № 1. С. 45–64. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15161460
Creswell John W., and J. David Creswell. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications, 2017.
Інформаційно-комунікаційна система Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. URL: https://public.naqa.gov.ua/
Krykhivska N. O. (2018). Formuvannia stratehichnykh partnerskykh vidnosyn mizh vyrobnychymy, osvitnimy ta naukovymy strukturamy u naftohazovomu kompleksi : dys. …kand. ekon. nauk : 08.00.04. Ivano-Frankivsk, 234 s.
Smit A. Doslidzhennia pro pryrodu i prychyny bahatstva narodiv / per. z anhl. O. Vasylieva, M. Mezhevikina, A. Malivskyi. Kyiv : Nash Format, 2018. 736 s.
Porter M. E. (1985). Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance. New York : Free Press, 557 p.
Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. (2010). Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit. Hoboken, NJ: Wiley, 256 s.
Harnesk R. (2004). Partnership with internal customers – a way to achieve increased commitment. The TQM Magazine. Vol. 16, no. 1. Р. 26–32.
Zavadskyi Y. S., Osovska T. V., Yushkevych O. O. (2006). Ekonomichnyi slovnyk. Kyiv : Kondor, 356 s.
Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy (z dod. i dopov.) / uklad. i holov. red. V.T. Busel. Kyiv; Irpin: VTF Perun, 2005. 1728 s.
Oxford Learner’s Dictionaries. URL: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com
Cambridge Free English Dictionary and Thesaurus. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/
Bahatomovnyi yurydychnyi slovnyk-dovidnyk / I. O. Holubovska, V. M. Shovkovyi, O. M. Lefterova ta in. Kyiv : Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr «Kyivskyi universytet», 2012. 543 s.
Spasybo-Fatieieva I. V. (2010). Tsyvilistychnyi pohliad na poniattia partnerstva. Pravo Ukrainy. № 12. S. 4–10.
Chaliuk Yu. O. (2024). Systema sotsialnykh posluh yak suchasnyi haluzevyi trend: arkhitektonika ta pryntsypy funktsionuvannia. Stratehichne partnerstvo v biznesi: teoriia, metodolohiia, praktyka : monohrafiia / za zah. red. M.P. Sahaidaka. Kyiv : KNEU, S. 235–256. http://doi.org/10.35668/978-966-926-502-9-11
Diakiv R. S. (2000). Entsyklopediia biznesmena, ekonomista, menedzhera. Kyiv: Mizhnarodna ekonomichna fundatsiia, 703 s.
Simshah I. O. (2025). Stratehichne partnerstvo u sferi osvitnikh posluh: novi vymiry vzaiemodii. Rehionalni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrainy. T. 1. № 29. S. 76–86. DOI: https://doi.org/10.35774/rarrpsu2024.29.076
Danyliuk M.O., Krykhivska N. O., Danyliuk-Chernykh I. M. (2020). Stratehichne partnerstvo obiektiv hospodariuvannia z pozytsii povedinkovoi ekonomiky. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia 29. S. 41–46. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/30217
Safarian I. A. (2012). Mizhnarodni partnerski vidnosyny pidpryiemstv krain Yevropy : dys. ... kand. ekon. nauk : 08.00.02. Ternopil : TNEU, 224 s.
Shershnova Z. Ye. (2004). Stratehichne upravlinnia: Pidruchnyk. 2-he vyd., pererob. i dop. Kyiv : KNEU, 699 s.
Hrebeshkova O. M., Makhova H. V. (2016). Proektnyi pidkhid do formuvannia stratehichnykh partnerstv pidpryiemstv. Zbirnyk naukovykh prats ChDTU. Vypusk 22. S. 23–27.
Makhova H. V. (2010). Stratehichni partnerstva pidpryiemstv yak stratehichnyi imperatyv v umovakh «novoi ekonomiky». Formuvannia rynkovoi ekonomiky : zb. nauk. pr. Kyiv : KNEU, Ch. 2. S. 92–98.
Hrebeshkova O. M., Makhova H. V. (2008). Stratehichni partnerstva pidpryiemstv: slaid-kurs (na pravakh rukopysu). Kyiv : KNEU, 260 s.
Vostriakov O. V., Hrebeshkova O. M. (2014). Stratehichne upravlinnia pidpryiemstvom: biznes-kurs. Kyiv: KNEU, S. 118–121.
Hlobalne partnerstvo v paradyhmi staloho rozvytku: osvita, tekhnolohii, innovatsii : monohrafiia / za zah. red. O. Yu. Berezinoi, Yu. V. Tkachenko. Cherkasy : Vydavets Chabanenko Yu.A., 2017. 524 s.
Austin J. E., Seitanidi M. M. (2012). Collaborative Value Creation: A Review of Partnering Between Nonprofits and Businesses: Part I. Value Creation Spectrum and Collaboration Stages. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, No. 41(5). Р. 726–758. DOI: https://doi.org/10.1177/0899764012450777
Herasymchuk V. H. (2014). Stratehichne partnerstvo: pryntsypy, instrumentarii, efektyvnist. Ekonomichnyi visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut». № 11. S. 61–66. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/evntukpi_2014_11_12
OECD. Education at a Glance 2023: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris, 2023. DOI: https://doi.org/10.1787/e13bef63-en
Sahaidak M. P., Prokhorova Ye. V. Stratehichne partnerstvo v ekosystemi pidpryiemnytskoho universytetu. Aktualni problemy ekonomiky ta upravlinnia. 2025. № 1. S. 45–64. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15161460
Creswell John W., and J. David Creswell. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications, 2017.
Informatsiino-komunikatsiina systema Natsionalnoho ahentstva iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. URL: https://public.naqa.gov.ua/


