ТЕОРІЯ ЗАІНТЕРЕСОВАНИХ СТОРІН: ЕВОЛЮЦІЯ ПІДХОДІВ ТА РОЛЬ СТЕЙКХОЛДЕРІВ У ФОРМУВАННІ СТРАТЕГІЧНОЇ ОРІЄНТАЦІЇ ОРГАНІЗАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ecovis/2023-2-4

Ключові слова:

теорія заінтересованих сторін, stakeholder capitalism, стратегічне управління, стейкхолдер-менеджмент, корпоративна соціальна відповідальність

Анотація

У статті досліджено еволюцію теорії заінтересованих сторін як управлінської концепції, що пройшла шлях від нормативно-етичних засад до інституціоналізованої парадигми стратегічного менеджменту. Обґрунтовано актуальність stakeholder-підходу в умовах глобальних викликів та воєнного часу як інструменту підвищення стійкості, довіри та легітимності організацій. Проаналізовано стадії розвитку теорії, виокремлено ресурсний і стосунковий підходи до взаємодії з внутрішніми й зовнішніми стейкхолдерами, розкрито концепцію stakeholder capitalism та її нормативне закріплення у міжнародних документах. Особливу увагу приділено українському контексту: визначено бар’єри й перспективи розвитку stakeholder governance у державному управлінні, муніципальному середовищі та корпоративному секторі, зокрема в умовах воєнної економіки.

Посилання

Freeman R. E. Strategic Management: A Stakeholder Approach. Boston : Pitman Publishing, 1984. 276 p.

Savage G. T., Nix T. W., Whitehead C. J., Blair J. D. Strategies for assessing and managing organizational stakeholders Academy of Management Executive. 1991. Vol. 5, № 2. P. 61-75. URL: https://www.researchgate.net/publication/233735907

Newbould G., Luffman G. Successful business politics. London : Gower, 1989. 78 p.

Donaldson T., Preston L. E. The stakeholder theory of the corporation: Concepts, evidence, and implications. Academy of Management Review. 1995. Vol. 20, No. 1. P. 65-91. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1995.9503271992

Clarkson M. E. A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance. Academy of Management Review. 1995. Vol. 20, No. 1. P. 92-117. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1995.9503271994

Jones T. M. Instrumental stakeholder theory: A synthesis of ethics and economics. Academy of Management Review. 1995. Vol. 20, No. 2. P. 404-437. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1995.9507312924

Олексів І. Б., Харчук В. Б. Теоретико-методологічні засади управління підприємством на засадах урахування інтересів стейкхолдерів. Вісник НУ «Львівська політехніка». Серія: Менеджмент та підприємництво в Україні. 2022. № 2(20). С. 54-60. URL: https://science.lpnu.ua/.../oleksivkharchuk.pdf

Зубарев Д. В. Організаційно-економічні засади взаємодії стейкхолдерів на будівельних підприємствах : дис. … канд. екон. наук : 08.00.04 / Харків. нац. ун-т міського госп-ва ім. О. М. Бекетова. Харків, 2021. 229 с.

Бєлоусов В. О. Стейкхолдер-менеджмент як інструмент маркетингової комунікації у сфері фізичної культури і спорту. Вісник ЛДУФК. 2015. № 24. С. 15–19. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/.../e2ddac34

Потій О. М. Удосконалення методичного забезпечення управління взаємовідносинами зі стейкхолдерами на підприємствах у сфері медичних послуг. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 56. С. 73–77. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-56-11 URL: https://economyandsociety.in.ua/.../4041

Галушка З. І. Стратегічний стейкхолдер-менеджмент: теоретична концепція й особливості застосування. Науковий вісник Чернівецького університету. Економіка. 2020. Вип. 829. С. 52–58.

Schwab K. Why we need the ‘stakeholder’ model for capitalism. World Economic Forum. 2020. URL: https://www.weforum.org/agenda/2020/01/klaus-schwab-stakeholder-capitalism-manifesto/

World Economic Forum. Davos Manifesto 2020: The Universal Purpose of a Company in the Fourth Industrial Revolution. URL: https://www.weforum.org/agenda/2019/12/why-we-need-the-davos-manifesto-for-better-kind-of-capitalism

Freeman, R. E. (1984). Strategic management: A stakeholder approach. Boston: Pitman Publishing. 267 р.

Savage, G. T., Nix, T. W., Whitehead, C. J., & Blair, J. D. (1991). Strategies for assessing and managing organizational stakeholders. Academy of Management Executive, 5(2), 61–75. Available at: https://www.researchgate.net/publication/233735907

Newbould, G., & Luffman, G. (1989). Successful business politics. London: Gower.

Donaldson, T., & Preston, L. E. (1995). The stakeholder theory of the corporation: Concepts, evidence, and implications. Academy of Management Review, 20(1), 65–91. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1995.9503271992

Clarkson, M. E. (1995). A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance. Academy of Management Review, 20(1), 92–117. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1995.9503271994

Jones, T. M. (1995). Instrumental stakeholder theory: A synthesis of ethics and economics. Academy of Management Review, 20(2), 404–437. DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1995.9507312924

Oleksiv, I. B., & Kharchuk, V. B. (2022). Teoretyko-metodolohichni zasady upravlinnia pidpryiemstvom na zasadakh urakhuvannia interesiv steikkholderiv. Visnyk NU “Lvivska politekhnika”. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini, (2(20)), 54–60. Available at: https://science.lpnu.ua/.../oleksivkharchuk.pdf

Zubarev, D. V. (2021). Orhanizatsiino-ekonomichni zasady vzaiemodii steikkholderiv na budivelnykh pidpryiemstvakh (Candidate’s thesis, KhNUMG im. O. M. Beketova).

Bielousov, V. O. (2015). Steikkholder-menedzhment yak instrument marketynhovoi komunikatsii u sferi fizychnoi kultury i sportu. Visnyk LDUFK, (24), 15–19. Available at: https://repository.ldufk.edu.ua/.../e2ddac34

Potoi, O. M. (2023). Udoskonalennia metodychnoho zabezpechennia upravlinnia vzaiemovidnosynamy zi steikkholderamy na pidpryiemstvakh u sferi medychnykh posluh. Ekonomika ta suspilstvo, (56), 73–77. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-56-11

Halushka, Z. I. (2020). Stratehichnyi steikkholder-menedzhment: teoretychna kontseptsiia i osoblyvosti zastosuvannia. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Ekonomika, (829), 52–58.

Schwab, K. (2020, January). Why we need the ‘stakeholder’ model for capitalism. World Economic Forum. Available at: https://www.weforum.org/agenda/2020/01/klaus-schwab-stakeholder-capitalism-manifesto/

World Economic Forum. (2019, December). Davos Manifesto 2020: The universal purpose of a company in the Fourth Industrial Revolution. Available at: https://www.weforum.org/agenda/2019/12/why-we-need-the-davos-manifesto-for-better-kind-of-capitalism

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-28

Як цитувати

Галушка, З. (2023). ТЕОРІЯ ЗАІНТЕРЕСОВАНИХ СТОРІН: ЕВОЛЮЦІЯ ПІДХОДІВ ТА РОЛЬ СТЕЙКХОЛДЕРІВ У ФОРМУВАННІ СТРАТЕГІЧНОЇ ОРІЄНТАЦІЇ ОРГАНІЗАЦІЇ. Scientific Journal of Yuriy Fedkovich Chernivtsi National University Economics, (2), 19–24. https://doi.org/10.32782/ecovis/2023-2-4