CREATIVE IN ADVERTISING ACTIVITIES OF MUSEUMS
DOI:
https://doi.org/10.32782/ecovis/2023-1-3Keywords:
advertising activity of museums, creativity in advertising activity, creative solutions, target audience of museums, marketing communications of museumsAbstract
Museum business in Ukraine has a powerful potential for development, which is not used properly by museums due to a number of barriers. These barriers also have a negative impact on communication with the potential audience of museum visitors. Removing barriers to museum development requires a huge amount of time, changes in legislation, changes in the organizational structure of museum management and etc. Among the barriers, that prevent museums from organizing effective communication with the target audience, the author of the article singles out: lack of funds, the museum's lack of understanding of its target audience, and the coolness of the consumer's attitude towards museums. The purpose of the article is to explore the content and possibilities of creative application in advertising activities of institutions such as museums. In the article the author offers an alternative way to develop communication between museums and the target audience - the use of creative solutions in the organization of their advertising activities. According to the author, in communicating with their target audience, museums should simultaneously use creativity in advertising the museum and museum products, as well as apply creative solutions in organising advertising events – searching for and implementing unusual solutions and selecting advertising media and unusual ways of using them. The author refers to such creative solutions: creative solutions regarding the organization of the museum's advertising activity itself, creative solutions regarding the definition and search of the museum's target audience, creative solutions regarding the form of the advertising appeal, creative solutions regarding the place of contact with the advertising appeal, creative decisions regarding the method of contact and consumption of advertising. The use of such solutions by museums in their advertising activities will save time for changes, join the competition for the museum audience, attract their attention and increase the audience of museum visitors.
References
Про музеї та музейну справу: Закон України від 2 вересня 2020 р. №849-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/249/95-%D0%B2%D1%80#Text
Рекламний креатив: навчальний посібник / Вікарчук О. І. та ін. Житомир : Видавець О. О. Євенок, 2018. 208 с.
Акімов Д. І. Основні функції музеїв у контексті маркетингу мистецтва. Мистецтвознавчі записки. 2019. Вип. 36. С. 3–8. URL: http://journals.uran.ua/mz/article/view/190652
Кифяк О. В., Руденко М. М. Маркетинг в музейній справі: теоретико-прикладні аспекти. Економічні науки. 2010. Випуск 2 (19). URL: https://tourlib.net/statti_ukr/kyfjak_o4.htm
Надольська В. Популяризація діяльності музеїв Волині: традиції та новації. Науковий вісник Національного музею історії України. 2017. Вип. 2. С. 402–408. URL: http://visnyk.nmiu.org/index.php/nv/article/view/164/147
Маньковська Р. Сучасні музейні комунікації та перспективи їх ровитку. Музейництво в Україні: історія та проблеми сучасного розвитку. 2013. Вип. 3. С. 75–84. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/166942/13-Mankovska.pdf?sequence=1
Бєлікова М. В., Гресь-Євреінова С. В. Музейний менеджмент в Україні та світі: проблеми та перспективи. Економіка. Управління. Інновації. 2013. Випуск №2 (10). URL: http://eir.zp.edu.ua/bitstream/123456789/1961/1/Byelikova_Hres_Yevreinova_The_museum_management.pdf
Pro muzei ta muzeinu spravu: Zakon Ukrainy vid 2 veresnia 2020 r. №849-IKh. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/249/95-%D0%B2%D1%80#Text
Reklamnyi kreatyv: navchalnyi posibnyk. Vikarchuk O. I., Kalinichenko O. O., Nikolaienko S. M., Poita I. O. Zhytomyr: Vydavets O. O. Yevenok, 2018. 208 s.
Akimov D. I. (2019). Osnovni funktsii muzeiv u konteksti marketynhu mystetstva. Mystetstvoznavchi zapysky. Vyp. 36. S. 3–8. URL: http://journals.uran.ua/mz/article/view/190652
Kyfiak O. V., Rudenko M. M. (2010). Marketynh v muzeinii spravi: teoretyko-prykladni aspekty. Ekonomichni nauky. Vypusk 2 (19). URL: https://tourlib.net/statti_ukr/kyfjak_o4.htm
Nadolska V. (2017). Populiaryzatsiia diialnosti muzeiv Volyni: tradytsii ta novatsii. Naukovyi visnyk Natsionalnoho muzeiu istorii Ukrainy. Vyp. 2. S. 402–408. URL: http://visnyk.nmiu.org/index.php/nv/article/view/164/147
Mankovska R. (2013). Suchasni muzeini komunikatsii ta perspektyvy yikh rovytku. Muzeinytstvo v Ukraini: istoriia ta problemy suchasnoho rozvytku. Vyp. 3. S. 75–84. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/166942/13-Mankovska.pdf?sequence=1
Bielikova M. V., Hres-Yevreinova S. V. (2013). Muzeinyi menedzhment v Ukraini ta sviti: problemy ta perspektyvy. Ekonomika. Upravlinnia. Innovatsii. Vypusk №2 (10). URL: http://eir.zp.edu.ua/bitstream/123456789/1961/1/Byelikova_Hres_Yevreinova_The_museum_management.pdf


