ORGANIZATION OF ANALYTICAL SUPPORT FOR STRATEGIC DECISION MAKING AT THE ENTERPRISE
Keywords:
strategic analysis, enterprise strategies, models of strategic management, methods of strategic analysis, organization of analysisAbstract
The implementation of strategies involves the use of a system of tools aimed at achieving goals. It is important to understand the analytical capabilities of different models, as it allows you to optimize the entire system of strategic management. The purpose of the study was to develop approaches to the effective organization of analytical support for strategic decision-making based on the justification of the place of strategic analysis in the system of strategic management of the enterprise. The system of strategic analysis is aimed at studying the state of environmental factors. The results of the analysis of these factors are the basis of plans aimed at developing the strengths and capabilities of the enterprise on the one hand, and to neutralize the weaknesses and minimize threats - on the other. The external environment is formed as a result of complex interaction of a set of factors. It includes social factors, economic factors, technological factors, legal factors, environmental factors, political factors. The study of the place of strategic analysis in the system of strategic management of the enterprise allowed to identify areas for effective organization of the system of analytical support for strategic decision-making. Analytical possibilities of strategic management models are highlighted, tasks and objects of analysis are specified according to the types of strategies implemented by the enterprise. Taking into account these aspects in the organization of strategic analysis allows more effective provision of information needs of strategic management.
References
Минцберг Г., Альстренд Б., Лэмпел Дж. Школы стратегий, стратегическое сафари. СПб. : Питер, 2000. 366 с.
Ансофф И. Стратегическое управление. Москва: Экономика, 1989. 519 с.
Виссема Х. Менеджмент в подразделениях фирмы (предпринимательство и координация в децентрализованной компании). Москва: ИНФРА-М, 1996. 288 с.
Дженстер П., Хасси Д. Анализ сильных и слабых сторон компании: определение стратегических возможностей. Москва, 2003. 368 с.
Портер М. Конкуренция. Москва: Вильямс, 2001. 495 с.
Томпсон А. Стрикленд Дж. Стратегический медежмент. Искусство разработки и реализации. Москва: Юнити, 1998. 576 с.
Гордієнко П. Л. Стратегічний аналіз. Київ: Алерта, 2006. 404 с.
Кіндрацька Г. І. Стратегічний менеджмент. Київ, 2006. 366 с.
Мізюк Б. М. Стратегічне управління. Львів : Магнолія плюс, 2006. 392 с.
Пастухова В. В. Стратегічне управління підприємством: філософія, політика, ефективність : монографія. Київ: 2002. 302 с.
Дикань В. Л., Зубенко В. О., Маковоз О. В., Токмакова І. В., Шраменко О. В. Стратегічний аналіз у бізнесі. Львів : Новий Світ2000, 2003. 272 с.
Дикань В. Л. Стратегічне управління. Київ : «Центр учбової літератури», 2013. 272 с.
Шурпенкова Р. К. Стратегічний аналіз як складова процесу управління підприємством. Бухгалтерський облік, аналіз і аудит, 2015. Випуск 2 (112). URL: http://ird.gov.ua/sep/sep20152(112)/sep20152(112)_096_ShurpenkovaRK.pdf
Mincberg G., Al'strend B., Lempel Dzh. (2000) SHkoly strategij, strategicheskoe safari [Strategy schools, strategic safari]. SPb. : Piter. p. 366
Ansoff I. (1989) Strategicheskoe upravlenie [Strategic management]. Moscow: Ekonomika. p. 519
Vissema H. (1996) Menedzhment v podrazdeleniyah firmy (predprinimatel'stvo i koordinaciya v decentralizovannoj kompanii) [Management in the divisions of the firm (entrepreneurship and coordination in a decentralized company)]. Moscow: INFRA-M. p. 288
Dzhenster P., Hassi D. (2003) Analiz sil'nyh i slabyh storon kompanii: opredelenie strategicheskih vozmozhnostej [Analysis of the strengths and weaknesses of the company: identifying strategic opportunities]. Moscow. p. 368
Porter M. (2001) Konkurenciya [Competition]. Moscow: Vil'yams. p. 495
Tompson A. Striklend Dzh. (1998) Strategicheskij medezhment. Iskusstvo razrabotki i realizacii [Strategic management]. Moscow: YUniti. p. 576
Hordiienko P. L. (2006) Stratehichnyi analiz [Strategic analysis]. Kyiv: Alerta. p. 404
Kindratska H. I. (2006) Stratehichnyi menedzhment [Strategic management]. Kyiv. p. 366
Miziuk B. M. (2006) Stratehichne upravlinnia [Strategic management]. Lviv : Mahnoliia plius. 392 p.
Pastukhova V. V. (2002) Stratehichne upravlinnia pidpryiemstvom: filosofiia, polityka, efektyvnist [Strategic management of the enterprise: philosophy, policy, efficiency]. Kyiv. p. 302
Dykan V. L., Zubenko V. O., Makovoz O. V., Tokmakova I. V., Shramenko O. V. (2003) Stratehichnyi analiz u biznesi [Strategic analysis in business]. Lviv : Novyi Svit2000. p. 272
Dykan V. L. (2013) Stratehichne upravlinnia [Strategic management]. – Kyiv : «Tsentr uchbovoi literatury». p. 272
Shurpenkova R. K. (2015) Stratehichnyi analiz yak skladova protsesu upravlinnia pidpryiemstvom [Strategic analysis as a component of the enterprise management process]. Bukhhalterskyi oblik, analiz i audyt, Vypusk 2 (112). URL: http://ird.gov.ua/sep/sep20152(112)/sep20152(112)_096_ShurpenkovaRK.pdf