FORMATION AND DEVELOPMENT OF THE OMBUDSMAN INSTITUTE IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/ehrlichsjournal-2025-14.07Keywords:
Ombudsman institution, Commissioner for Human Rights of the Verkhovna Rada of Ukraine, protection, human rights, martial lawAbstract
The article examines the process of formation and development of the Ombudsman institution in Ukraine. It is noted that in Ukraine, the Verkhovna Rada Commissioner for Human Rights was officially established immediately after the adoption of the 1996 Constitution and the recognition at the legislative level of the provision on the human being as the highest social value, thereby outlining the general vector of direction for the further development of the state. The beginning of the functioning of the Ombudsman institution in Ukraine, which dates back to 1997 and is associated with the adoption of the Law of Ukraine “On the Commissioner of the Verkhovna Rada for Human Rights”, is analyzed. It is noted that the introduction of the Ombudsman institution had a cause-and-effect relationship, which was formed as a result of the creation of the domestic regulatory framework, which in turn indicates that Ukraine has chosen the path of Europeanization. The activities of the Verkhovna Rada Commissioners for Human Rights during the period of independence are characterized. Attention is drawn to the peculiarities of the Ombudsman’s activities during martial law. The need for further reform of the Ombudsman institution is expressed, namely, spreading of regional activities and the opening of centers of public initiatives involving public discussions. The article concludes that the historical development of the institution of the Verkhovna Rada Commissioner for Human Rights in Ukraine is directly related to geopolitical and internal changes. After gaining independence, Ukraine chose a European vector of development. Accordingly, after the adoption of the Fundamental Law in 1996, a regulation was immediately introduced that clearly defined the powers and organization of the activities of the Verkhovna Rada Commissioner for Human Rights. It is emphasized that in conditions of martial law, the issue of protecting human and civil rights has a particularly important place, since the destructive consequences of the aggressor’s actions provoke not only violations of rights, but also the total destruction of Ukrainians as a nation. Therefore, an appeal to the Commissioner for Human Rights of the Verkhovna Rada of Ukraine is one of the possible forms of extrajudicial protection of violated rights. Attention is also drawn to the fact that it is necessary for our state to independently form the next stages of the institute’s development without departing from the primary goal by reforming, implementation of European experience, and achievement of high performance indicators.
References
Конституція України : Закон від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення 28.07.2025).
Пирога І., Кадебська Е. Інститут Уповноваженого Верховної Ради з прав людини в системі гарантій конституційних прав і свобод. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Юридичні науки. 2023. Вип. 1 (64). С. 19–25.
Про Уповноваженого Верховної Ради з прав людини : Закон України від 23.12.1997 № 776/97-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/776/97-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення 28.07.2025).
Звіт за результатами оцінки спроможності Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. ENNHRI. УВКПЛ. ПРООН. 2023. 184 c.
Майданник О. О. Інститут омбудсмана у механізмі забезпечення прав людини в Україні. Адвокат. 2010. № 7 (118). С. 12–16.
Перший український Омбудсман – Ніна Іванівна Карпачова. URL: https://first-ombudsman.org.ua/ua/firstukrainian-ombudsman.html (дата звернення 28.07.2025).
Матола В. Валерія Лутковська: звільнити не можна, залишити. LB.ua. URL: https://lb.ua/news/2017/05/25/367185_valeriya_lutkovska_zvilniti.html (дата звернення 28.07.2025).
Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану : Закон України від 12.05.2022 № 2259-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2259-20#Text (дата звернення 28.07.2025).
Вернигор П. «Ми маємо можливість висловлювати недовіру, тому що зараз війна». Розбираємося, чому звільнили омбудсменку Людмилу Денісову і що буде з інститутом захисту прав людини. Заборона. URL: https://zaborona.com/chomu-zvilnyly-ombudsmenku-lyudmylu-denisovu-i-shho-bude-z-instytutom-zahystu-prav-lyudyny (дата звернення 28.07.2025).
«Життя у кредит»: чому ексомбудсманку Денісову звинувачують у легалізації 1 млн доларів. ТСН.ua. URL: https://tsn.ua/exclusive/zhittya-u-kredit-chomu-eksombudsmenku-denisovu-zvinuvachuyut-u-legalizaciyi-1-mlndolariv-2675814.html (дата звернення 28.07.2025).
Про призначення Лубінця Д. В. на посаду Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини : постанова Верховної Ради України від 01.07.2022 № 2353-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2353-IX#Text (дата звернення 28.07.2025).
Гулійчук Д. Лубінець: порушення прав людини з боку ТЦК набули масового характеру. ТСН.ua. URL: https://tsn.ua/ukrayina/lubinec-porushennya-prav-lyudini-z-boku-tck-nabuli-masovogo-harakteru-2796438.html (дата звернення 28.07.2025).
Щорічна доповідь Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини про стан додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні у 2024 році. URL: https://www.ombudsman.gov.ua/storage/app/media/uploaded-files/18.06.2025%20Щорічна_доповідь_Уповноваженого_у_2024_році-%20виправлена.pdf (дата звернення 28.07.2025).






