ПРОТИДІЯ ШАХРАЙСЬКИМ ПРАКТИКАМ ЯК ЧИННИК ВІДНОВЛЕННЯ ДОВІРИ ДО ІНСТИТУТУ СТРАХУВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ehrlichsjournal-2025-13.08

Ключові слова:

страхування; страховий ризик; страхове шахрайство; страховий ринок; суб’єкти (учасники) страхових відносин; єдина державна система обліку виявлених випадків страхового шахрайства; єдина база даних суб’єктів підвищеного ризику; довіра

Анотація

У дослідженні проаналізовано ключові чинники відновлення довіри до інституту страхування – створення уніфікованої державної системи обліку виявлених випадків страхового шахрайства та єдиних баз даних суб’єктів підвищеного ризику. Зауважено, що страховий ринок пройшов складний шлях розвитку від хаотичних кооперативних практик до впровадження якісних страхових програм за міжнародними стандартами. Негативний досвід його становлення відображає системні проблеми трансформації економіки перехідного періоду. Діяльність значної кількості компаній за умов слабкого державного контролю сприяла поширенню шахрайських практик і підриву довіри до страхового інституту. Констатовано такі проблеми сучасного страхового ринку, як недобросовісна конкуренція, відсутність стратегій розвитку, незаконне виведення капіталу й ухилення від податків. Особливо ризиковими залишаються автострахування, медичне, соціальне та майнове страхування, де поширені численні випадки шахрайства. Установлено, що ключовою причиною таких процесів є відсутність єдиної бази даних про шахрайські дії та ризикових суб’єктів. Наявність централізованої системи могла б стати ефективним інструментом превенції правопорушень і зміцнення прозорості ринку. Запропоновано створення загальнодоступного реєстру страхових шахрайств, що акумулював би відомості про недобросовісних клієнтів і їхніх співучасників. Визначено довіру як ключовий чинник функціонування страхового сектору, оскільки саме вона формує лояльність клієнтів, знижує ризики шахрайства та зміцнює репутаційну стабільність страхових компаній. Установлено, що ефективність діяльності страховиків безпосередньо залежить від фінансової стійкості, ліквідності, ділової активності й рентабельності. Ефективний розвиток вітчизняного страхового ринку неможливий без комплексного регулювання, створення єдиного інформаційного простору безпеки та посилення довіри як стратегічного ресурсу сталого зростання.

Посилання

Абдуллаєва А. Є., Поплавська С. М. Шляхи підвищення ефективності діяльності страхових компаній на ринку страхових послуг України. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 39. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1343/1297 (дата звернення: 03.07.2025).

Богріновцева Л. М., Боднарук О. С., Ключка О. В. Шляхи протидії страховому шахрайству в сучасних умовах розвитку. European scientific journal of Economic and Financial innovation. 2024. № 1(3). С. 107–117.

Гладій І. О., Даценко Г. В. Питання організації системи внутрішнього контролю діяльності підприємств страхової діяльності. Modern engineering and innovative technologies. 2022. Issie 21. Part 2. P. 78–81.

Залєтов О. Страхова політика та стратегії її реформування в Україні. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Економіка». 2015. Вип. 3(168). С. 31–37.

Про страхування : Закон України від 18 листопада 2021 р. № 1909-IX. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1996. № 18. Ст. 78. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/85/96-вр#Text (дата звернення: 03.07.2025).

Рудковський А. Національний банк України як регулятор страхової діяльності. Підприємництво, господарство і право. 2020. № 10. С. 61–66.

Фурман В. М. Державне регулювання страхового ринку як чинник його стратегічного розвитку. Економіка і прогнозування. 2005. № 3. С. 114–124.

Федорюк Л. В. правове регулювання сфери державного страхування в Україні : дис. … докт. філософії : 081 «Право». Київ, 2025. 224 с. URL: https://elar.navs.edu.ua/server/api/core/bitstreams/157ef706-b4de-4cfc-9006-0bef7fa11983/content (дата звернення: 03.08.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-22

Як цитувати

ФЕДОРЮК, Л. (2025). ПРОТИДІЯ ШАХРАЙСЬКИМ ПРАКТИКАМ ЯК ЧИННИК ВІДНОВЛЕННЯ ДОВІРИ ДО ІНСТИТУТУ СТРАХУВАННЯ. Ерліхівський журнал, (13), 56–61. https://doi.org/10.32782/ehrlichsjournal-2025-13.08

Номер

Розділ

Статті