ОСОБЛИВОСТІ РОЗМЕЖУВАННЯ ЮРИСДИКЦІЇ СУДІВ З ВИРІШЕННЯ СПОРІВ У СФЕРІ ПУБЛІЧНО-ПРАВОВИХ ВІДНОСИН: ДОСВІД ОКРЕМИХ РОЗВИНЕНИХ КРАЇН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ehrlichsjournal-2023-7.07

Ключові слова:

публічно-правові відносини, адміністративне судочинство, адміністративна юрисдикція, публічно-правові спори, адміністративні процедури, публічна адміністрація, суб’єкт владних повноважень

Анотація

У статті проаналізовано досвід окремих зарубіжних країн у контексті визначення і розмежування юрисдикції судів, уповноважених вирішувати спори у сфері публічно-правових відносин. Наголошено, що питання розмежування юрисдикції адміністративних судів під час вирішення спорів у сфері публічно-правових відносин в Україні врегульовано посередньо. Здебільшого неефективним визнано підхід Верховного Суду у відповідних позиціях, низка із яких не відповідають принципу «однорідності судової практики». В окремих країнах світу визначення юрисдикції судів, уповноважених вирішувати публічно-правові спори, належать до компетенції вищих судів чи судових інституцій. В інших питання юрисдикції визначається шляхом безпосереднього унормування спірних відносин у спеціальному галузевому законодавстві. Цінним вважаємо досвід тих країн, де у змісті адміністративного акта центральним органом виконавчої влади (публічною адміністрацією) встановлена юрисдикція суду, котрий вирішує спори, що витікають із правових наслідків застосування такого адміністративного акта. Названа вказівка формується шляхом врахування відповідних критеріїв, сформованих з урахуванням прецедентних рішень. У вітчизняній правовій системі такими критеріями можуть бути закономірності встановлення юрисдикції на основі типових та зразкових справ. Окремо звертається увага на підхід до розмежування юрисдикції шляхом нормативної вказівки на характер законодавства, наприклад кримінального, цивільного тощо. Тобто до юрисдикції судів, що вирішують спори у сфері публічно-правових відносин, належать спори, які виникають виключно внаслідок застосування адміністративного законодавства. Наведений підхід не враховує принципу галузевості вітчизняного законодавства, тому не може бути застосований. Однак зазначений підхід доцільно врахувати у визначенні юрисдикції адміністративних судів, у разі коли адміністративний орган приймає адміністративний акт з урахуванням положень Закону України «Про адміністративну процедуру». Такий підхід мінімізує кількість спорів, що вирішуються засобами адміністративного судочинства.

Посилання

Pro zabezpechennia vykonannia Uhody pro partnerstvo ta spivrobitnytstvo mizh Ukrainoiu ta Yevropeiskym Spivtovarystvom: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 24.02.1998 r. № 148. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/148/98#Text

Stratehiia rozvytku systemy pravosuddia ta konstytutsiinoho sudochynstva na 2021–2023 roky: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 11.06.2021 r. № 231/2021. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/231/2021#Text

Borovyk A.V., Mandzyk P.I. Administratyvno-pravovi zasady rozvytku systemy pravosuddia z urakhuvanniam naikrashchykh mizhnarodnykh standartiv ta praktyk: monohrafiia. Odesa: Yurydyka, 2023. 218 s.

Bulkat M.S. Tendentsii rozvytku naukovykh polozhen ta praktyky u sferi administratyvnoi yustytsii ta administratyvnoho protsesualnoho prava. Kyivskyi chasopys prava – Kyiv Journal of Law. 2023. № 3. S. 78–82.

Tsvirkun Yu.I. Yevropeiski standarty spravedlyvoho sudu ta yikh zastosuvannia pid chas vyrishennia publichnopravovykh sporiv. Aktualni problemy pravoznavstva – Actual problems of jurisprudence. 2022. № 3(31). S. 76–83.

Blazhivska N. Sudova systema Finliandii – pryklad dlia Ukrainy. Retrieved from: https://sud.ua/ru/news/mezhdynarodnoe-pravo/97137-sydebnaya-sistema

Khallberh P., Yaima M. Osnovy pravovoho zakhystu u Finliandii. Khelsinky: Sitra. 2002. 218 s.

Administratyvni sudy. Ofitsiinyi sait. Helsinki. Retrieved from: https://oikeus.fi/tuomioistuimet/hallintooikeudet/en/index.html

Ley № 29/1998, de 13 de julio de 1998, reguladora de la Jurisdiccion Contencioso administrativa. Boletin Oficial del Estado. № 167. 1998. Retrieved from: http://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1998-16718>

Tylchyk V.V. Teoretyko-metodolohichni ta pravovi zasady vyrishennia administratyvnymy sudamy sporiv u sferi publichno-pravovykh vidnosyn: dys. … d-ra yuryd. nauk: 12.00.07. Zaporizhzhia, 2020. 448 s.

Ilchyshyn N.V. Sudovi protsedury v administratyvnomu sudochynstvi: pytannia teoriı̈ ta praktyky: monohrafiia. Vinnytsia: TVORY, 2023. 415 s.

Ella Suitiala. Asiallinen toimivalta – yleinen tuomioistuin vai hallintotuomioistuin? 2017. 91 s. Retrieved from: http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/06/48/92/a02dc523.pdf

General information. Nejvyšší správní soud. Retrieved from: https://www.nssoud.cz/en/about-the-court/general-information

Code de justice administrative. Dernière modification 1 janvier 2016. Retrieved from: http://www.legifrance.gouv.fr/affichCode.do?cidText

Eesti haldusmenetluse seadustik muudatustega01.01.2019. Retrieved from: https://v1.juristaitab.ee/sites/www.juristaitab

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-26

Як цитувати

КОВБАС, І., & ЛУЦІВ, О. (2023). ОСОБЛИВОСТІ РОЗМЕЖУВАННЯ ЮРИСДИКЦІЇ СУДІВ З ВИРІШЕННЯ СПОРІВ У СФЕРІ ПУБЛІЧНО-ПРАВОВИХ ВІДНОСИН: ДОСВІД ОКРЕМИХ РОЗВИНЕНИХ КРАЇН. Ерліхівський журнал, (7), 45–51. https://doi.org/10.32782/ehrlichsjournal-2023-7.07

Номер

Розділ

Статті