КАТЕГОРІЯ ПУБЛІЧНОГО ІНТЕРЕСУ ПРИ ВИЗНАЧЕННІ МЕЖ АДМІНІСТРАТИВНОГО РОЗСУДУ

Автор(и)

  • ВІТАЛІЙ ВДОВІЧЕН

DOI:

https://doi.org/10.32782/ehrlichsjournal-2021-5.04

Ключові слова:

інтерес, публічний інтерес, суб’єкт публічної адміністрації, адміністративний розсуд, дискреційні повноваження, адміністративне рішення, правотворчість

Анотація

У статті проведено дослідження правової категорії «публічний інтерес» з метою визначення її ролі у механізмі реалізації адміністративного розсуду з врахуванням прив’язки задоволення публічних потреб як основної функції держави. Дослідження процесу прийняття рішення уповноваженим суб’єктом, демонструє існування критерію, який здійснює беззаперечний прямий вплив і, водночас, слугує якісним орієнтиром у реалізації власних повноважень суб’єктами – публічний інтерес як фактор, що визначає та встановлює межі застосування адміністративного розсуду. В науці адміністративного права, обговорення змістовності категорій «публічний інтерес» та «адміністративний розсуд» як одні із фундаментальних теоретико-прикладних понять, постійно знаходиться на актуальному рівні. Встановлено, що кореляційний зв’язок категорій «публічний інтерес» та «адміністративний розсуд» носить беззаперечний характер, адже дослідження реалізації адміністративного розсуду не можливе без встановлення й аналізу суб’єктного фактору, і в той же час, врахування публічного інтересу виступає основним якісним критерієм визначення меж застосування суб’єктом публічної адміністрації варіантів можливої поведінки – адміністративного розсуду. Обґрунтовано, що публічність включає доступність та можливість участі громадян в житті держави як інструмента забезпечення публічних потреб через право вибору відповідних органів виконавчої влади та участь у їхній діяльності; прозорість та відкритість їхнього функціонування; громадський контроль за діяльністю органів публічного управління (адміністрування) та їхніх посадових осіб, за дотриманням конституційно визначених та закріплених інтересів суспільства, прав і свобод громадян. Доведено, що визначальним юридичним значенням індивідуально-правової діяльності, яка здійснюється компетентними органами публічної адміністрації пояснюється належність правозастосування до елементів правової системи, саме ця діяльність дає можливість розмежувати правотворчість та індивідуально-правове регулювання. Вибір дозволеної або необхідної поведінки стає можливим через чітке визначення суб’єктивних прав і суб’єктивних цивільних обов’язків, тобто завдяки змісту публічно-правового правовідношення. Вступаючи в публічно-правові відносини для задоволення публічного інтересу, суб’єкти публічної адміністрації обирають відповідну поведінку, яка б відповідала вимогам закону. Тому, такі суб’єкти зобов’язані застосовувати виключно ті форми адміністративного розсуду, які обумовлені правом (законом), тобто обирати правомірні альтернативи, які входять в їхню компетенцію. Ключовою ознакою меж адміністративного розсуду в діяльності органів публічної адміністрації є те, що вони є рамками допустимої свободи правозастосування під час вибору варіантів рішення суб’єктом правозастосування. Публічний інтерес в адміністративному розсуді проявляється в прагненні уповноважених суб’єктів забезпечити законну реалізацію їх компетенції, здійснити дії, які спрямовані на задоволення потреб, захист прав і виконання зобов’язань, покладених на них Конституцією та законодавством держави. У разі, якщо публічний інтерес в якості межі застосування адміністративного розсуду не повністю чи не адекватно визначений законодавцем, то це здійснює вплив на весь нормотворчий процес, веде до нестійкої законодавчої політики і до частих змін правових норм.

Посилання

Armash N.O. Pryntsypy realizatsii dyskretsiinykh povnovazhen derzhavnymy politychnymy diiachamy. Derzhava ta rehiony. Seriia “Pravo”. 2014. № 4 (46). S. 19–25.

Baadzhy N. A. Administratyvnyi rozsud v diialnosti orhaniv publichnoi administratsii) : avtoref. dys. … kand. yuryd. nauk : 12.00.07 / Odes. derzh. un-t vnutr. sprav. Odesa, 2020. 20 s.

Baadzhy N.A. Harantii zakonnosti administratyvnoho rozsudu. Vseukrainskyi pravnychyi chasopys. 2016. № 1. S. 140–143.

Briukhovetska M. S. Upravlinske rishennia ta faktory, shcho vplyvaiut na protses yoho pryiniattia y realizatsiiu. Aktualni problemy vitchyznianoi yurysprudentsii. 2019. № 4. URL: https://doi.org/10.15421/391901.

Vapniarchuk V.V. Mezhi zastosuvannia sudovoho rozsudu v kryminalnomu provadzhenni. Teoriia i praktyka pravoznavstva : zbirnyk naukovykh prats. 2014. Vyp. 1 (5). S. 1–12.

Halunko V. V. Publichnyi interes v administratyvnomu pravi. Forum prava. 2010. Vyp. 4. S. 178–182. URL: http://www.nbuv.gov.ua/ejournals/FP/2010-4/10gvvvap.pdf.

Zolotukhina L. O. Zakhyst publichnoho interesu u administratyvnomu poriadku : perspektyvy udoskonalennia chynnoho zakonodavstva Ukrainy. Pravo i suspilstvo. 2019. № 4. S. 185–191.

Zolotukhina L. O. Publichnyi interes yak administratyvno-pravova katehoriia : dys.… dokt. yuryd. nauk : 12.00. 07. Zaporizhzhia : ZNU. 2019. 486 s.

Koval M. Mekhanizm realizatsii sudovoho rozsudu v administratyvnomu sudochynstvi. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo. 2016. № 7. S. 64–65.

Kondyk O. Yu. Zabezpechennia suspilnoi potreby abo neobkhidnist: balans pryvatnykh ta publichnykh interesiv : avtoref. dys. … kand. yuryd. nauk : 12.00.03. Kyiv. 2014. 20 s.

Kuntsevych M. P. Publichni i pryvatni interesy yak tsinnosti, shcho okhoroniaiutsia administratyvnym pravom. Pravovyi visnyk Ukrainskoi akademii bankivskoi spravy. 2014. Vyp. 2 (11). S. 11–15.

Martianova T.S. Chynnyky i mezhi rozsudu subiektiv pravozastosovnoi diialnosti. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava. 2012. Vyp. 9. S. 44–55.

Nechai A. A. Problemy pravovoho rehuliuvannia publichnykh finansiv ta publichnykh vydatkiv : monohrafiia. Chernivtsi : Ruta, 2004.

Onishchuk M. Do pytannia pro sudovyi kontrol za dyskretsiieiu subiekta vladnykh povnovazhen. Administratyvne pravo i protses. 2020. № 4 (31). S. 67–76.

Panfilov O. Ye., Bilous-Osin T. I. Administratyvnyi rozsud u diialnosti subiektiv publichnoi administratsii. Prykarpatskyi yurydychnyi visnyk. 2019. № 2 (26). S. 114–118.

Rabinovych P.M. Pryvatne i publichne u pryrodnomu pravi ta ukrainskomu zakonodavstvi. Yurydychna Ukraina. 2004. № 6. S. 30.

Selivanov V., Didenko N. Dialektyka pryvatnoho ta publichnoho v pravovomu rehuliuvanni. Pravo Ukrainy. 2001. № 11. S. 15–21.

Semenii O. Oznaky administratyvnoho rozsudu v diialnosti subiektiv publichnoi administratsii. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo. 2017. № 6. S. 136–139.

Stakhura I.B. Poniattia i vydy mezh administratyvnoho rozsudu. Chasopys Kyivskoho universytetu prava. 2018. № 1. S. 99–103.

Baadzhy N. Correlation of administrative discretion with the notion and essence of the public administration management activity. European Reforms Bulletin. 2019. № 1. S. 2–7.

Biernat T. On the Lawmaking Policy, Discretion and Importance of the Rule of Law Standards. Studia Iuridica Lublinensia. 2020. № 29 (3). P. 67–85.

Epstein R. A. Why the Modern Administrative State Is Inconsistent. With the Rule of Law. N.Y.U. J.L. & Liberty. 2008. № 3. P. 499–503.

Fritzsche A. Discretion, Scope of Judicial Review and Institutional Balance in European Law. Common Market Law Review. 2010. № 47. Issue 2. P. 361–403.

Mendes J. Discretion, care and public interests in the EU administration: Probing the limits of law. Common Market Law Review. 2016. № 53. Issue 2. P. 419–451.

Parchomiuk J. Abuse of discretionary powers in Administrative Law. Evolution of the judicial review models: from “administrative morality” to the principle of proportionality. Časopis pro právní vědu a praxi. 2018. № 26 (3). P. 453–478.

Prek M., & Lefèvre S. “Administrative Discretion”, “Power Of Appraisal” And “Margin Of Appraisal” In Judicial Review Proceedings Before The General Court. Common Market Law Review. 2019. № 56. Issue 2. P. 339–380.

Shane P. M. The rule of law and the inevitability of discretion. Harvard Journal of Law & Public Policy. 2013. Vol. 36. P. 21–28.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

ВДОВІЧЕН, В. (2023). КАТЕГОРІЯ ПУБЛІЧНОГО ІНТЕРЕСУ ПРИ ВИЗНАЧЕННІ МЕЖ АДМІНІСТРАТИВНОГО РОЗСУДУ. Ерліхівський журнал, (5), 30–39. https://doi.org/10.32782/ehrlichsjournal-2021-5.04

Номер

Розділ

СУДДІВСЬКЕ ПРАВОЗНАХОДЖЕННЯ: ДОКТРИНАЛЬНІ ЗАСАДИ, ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ І ПРАКТИКА ЗДІЙСНЕННЯ